۰

مذاکرات عربستان با مکزیک ادامه دار شد

درحالی که به نظر می رسد مکزیک مانع اصلی اجرای توافق کاهش تولید جهانی نفت است قرار است مقامات این کشور آمریکای لاتین و عربستان برای حل اختلافات خود در روز شنبه با هم مذاکره کنند.
تولید نفت | میز نفت
تولید نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پس از مداخله دونالد ترامپ برای بسته شدن یک قرارداد کاهش تولید، تولید کنندگان بزرگ جهان به دنبال بستن این قرارداد برای نجات بازارهای نفت خام از فروپاشی ایجاد شده توسط ویروس کرونا هستند.

 کاهش بی سابقه 10 درصد از تولید نفت خام جهان که در ابتدا غیر محتمل به نظر می رسید، نتیجه نشست روز جمعه بود .مکزیک آخرین کشوری بود که در برابر ائتلاف اوپک مقاومت می کرد. این کشور آمریکای لاتین و عربستان سعودی در روز شنبه در مورد توافقی با حمایت ترامپ با هم گفتگو می کنند.

با از بین رفتن تقاضای جهانی برای نفت خام به خاطر شیوع ویروس کرونا، بقای هزاران تولید کننده نفت، میلیون‌ها شغل و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت در شرایط حساسی قرار دارد. چندین تولید کننده شیل آمریکا در آستانه ورشکستگی هستند، روسیه دیگر هیچ جایی برای ذخیره نفت خام خود ندارد و عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه اش به قیمت بالاتری از نفت نیازمند است.

بنابراین وقتی ترامپ طی روزهای گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ملک سلمان صحبت کرد، هر دو رقیب آماده بستن یک قرارداد کاهش تولید بودند. این قرارداد در نشست اوپک و متحدانش در روز پنج‌شنبه و در روز بعد در کنفرانس ویدیویی جی20  مورد مذاکره قرار گرفت. این مذاکرات در شرایطی صورت گرفت که عربستان و روسیه از موضع ترامپ ناراضی بودند. ترامپ اعلام کرد مشارکت آمریکا به شکل کاهش تولیدی خواهد بود که از قبل به طور طبیعی با بحران به وجود آمده، آغاز شده است.

 بعد مکزیک جلوی مذاکرات را گرفت. وزیر انرژی مکزیک تاکید داشت که کشورش تنها 100 هزار بشکه در روز تولید خود را پایین می آورد یعنی 300 هزار بشکه کمتر است سهمیه 23 درصدی مشخص شده برای هر تولید کننده در گروه اوپک و متحدانش.

 رئیس جمهور مکزیک در روز جمعه اعلام کرد این مسئله را در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ حل کرده است. آمریکا 250 هزار بشکه اضافی از تولید خود را از طرف مکزیک کاهش می دهد.

ترامپ گفت توافق کرده به مکزیک در رسیدن به یک قرارداد با روسیه و عربستان کمک کند. ترامپ پس از گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد آمریکا اختلاف کاهش تولید مکزیک با سهمیه اش را جبران می کند.

رونق صنعت شیل که آمریکا را تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت دنیا کرده به سرعت از دست می رود. هفته گذشته تولید نفت این کشور 600 هزار بشکه در روز نسبت به رکورد 13 میلیون بشکه کاهش یافت چون تولیدکنندگان شیل چاه های نفت خود را در حوزه پرمین وست تگزاس و مناطق دیگر تعطیل کرده اند. این مقدار تقریباً برابر با از دست رفتن تولید فعلی ونزوئلاست.

وزیر انرژی آمریکا در سخنرانی افتتاحیه نشست جی 20 گفت پیش بینی می کند حدود 2 میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی از تولید نفت آمریکا کم شود.

 اگر عربستان بتواند بر موانع با شرکای جی20 پیروز شود و تولید نفت دنیا 15 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، موفقیتی تاریخی خواهد بود. ولی این تنها بخشی از 20 تا 35 میلیون بشکه در روز کاهش تقاضای نفت جهان است چون میلیون‌ها نفر در خانه های خود نشسته اند و کسب و کارها به خاطر شیوع ویروس کرونا بسته شده است.



منبع : تسنیم
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 26792
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *