۰

مزایای استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو

با ایجاد جایگاه¬های مجاز سوخت‌گیری برای خودوهای LPGسوز، می¬توان اولا از ایجاد مشکلات جانبی همچون انتقال ویروس کرونا جلوگیری کرد، ثانیا به افزایش ظرفیت صادراتی بنزین و کاهش آلودگی هوا کمک کرد و ثالثا LPG به مقدار کافی برای مصارف خانگی در اختیار مناطقی که فاقد گاز طبیعی هستند قرار داد.
LPG | میزنفت
LPG | میزنفت
به گزارش میز نفت ، به گفته مسئولین ستاد کنترل کرونا، پس از بیمارستان­ها جایگاه­های سوخت‌گیری بنزین و CNG بیش­ترین احتمال آلودگی و اشاعه کرونا را دارد. پس از اعلام امکان انتقال کرونا در جایگاه­‌های سوخت­گیری، دستوراتی همچون سوخت­گیری توسط اپراتور و رعایت نکات بهداشتی به جایگاه‌داران سوخت ابلاغ شد. اما باید در نظر داشت سوخت موردنیاز خودروها تنها از جایگاه‌های رسمی بنزین و CNG تامین نمی‌شود.

بنابر آمار غیررسمی در حال حاضر تعداد 1 میلیون و 200 هزار خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد که از جایگاه­های غیررسمی و غیرمجاز و به رو‌ش­های خطرناک و غیراستاندارد سوخت­گیری می­کنند. این جایگاه­های غیرمجاز در این روزهای کرونایی یا خدمات ارائه نمی­‌دهند و یا در صورت ارائه خدمات به صورت غیربهداشتی و مغایر با استانداردهای توصیه شده عمل می‌­کنند. لذا با توجه به نکات گفته شده صاحبین خودروهای LPG سوز دو راهکار برای حل مشکل خود پیش‌روی دارند که هر دو تبعات جانی و بهداشتی خاص خود را در پی دارد:

1- در صورت ارائه خدمات برخی از جایگاه­های سوخت­گیری LPG،  به دلیل فعالیت زیر پله­ای و غیر مجاز بودن آن­ها، نظارتی بر آن­ها نیست و ممکن است با عدم رعایت موارد بهداشتی توصیه شده، باعث آلودگی افراد به ویروس کرونا شوند. زیرا همانطور که اشاره شد جایگاه‌های عرضه سوخت یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای اشاعه بیماری هستند.

2- اگر این جایگاه­ها خدمات ارائه ندهند، صاحبین خودروهای LPG سوز اقدام به تخلیه سیلندرهای LPG به صورت خطرناک و غیرمجاز در مخزن خودرو خود کرده و به صورت غیرایمن در سطح جاده­ها تردد می­کنند. از طرفی دیگر این LPG توزیع شده برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده بود و استفاده از آنها به عنوان سوخت خودروها باعث ایجاد هرج و مرج در توزیع LPG در کشور می­‌شوند. در نتیجه بسیاری از مردم مناطق فاقد گاز طبیعی، مجبور به تجمع برای تحویل کپسول گاز مایع هستند که این کار نیز در شرایط فعلی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند بستری برای شیوع ویروس کرونا شود.

با توجه به این که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا دستورالعمل­هایی به جایگاه­های سوخت­گیری بنزین و CNG ابلاغ شده است و این جایگاه­ها مجاز به فعالیت با رعایت نکات بهداشتی هستند، در این میان تکلیف صاحبان بیش از 1 میلیون خودرو LPG سوز چه می­شود و این تعداد خودرو چگونه باید سوخت­گیری کنند؟ شاید در پاسخ به این پرسش گفته شود که چون این تعداد از صاحبان خودرو به صورت غیرقانونی خودروهای خود را LPG سوز کرده‌اند پس تبعات بعدی آن نیز بر عهده خودشان است. اما دقت کنید که جلوگیری از شیوع کرونا نیازمند یک کار همگانی است و در صورت آسیب رسیدن به هر فرد، کل جامعه آسیب خواهد دید.

* مدیریت توزیع LPG در کشور با ایجاد جایگاه‌های رسمی اتوگاز

یکی از راه‌‌های بهبود شرایط پخش گاز مایع در داخل کشور می‌تواند سامان‌دهی خودروهای گازمایع‌سوز باشد. به طوری که اماکن مجاز برای تبدیل و تست استاندارد آن‌ها در نظر گرفته شده و جایگاه‌‌های سوخت گازمایع نیز در سطح شهر برای آن‌ها اختصاص یابد. در این راستا امین مرادی، کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: «یکی از مزایای استفاده از LPG، ارزش حرارتی بیشتر این سوخت از بنزین است و در نتیجه مقدار پیمایش خودرو با هر کیلوگرم LPG ، 20 درصد بیشتر از پیمایش با یک کیلوگرم بنزین است. لذا با مصرف 2 میلیون تن از LPG صادراتی در داخل کشور به عنوان سوخت خودروها، میتوان 2.4 میلیون تن بنزین را صادر کرد».

وی ادامه داد: «همچنین بررسی تجربیات کشورهای مختلف نشان می‌دهد که یکی از اهداف مهم این کشورها برای استفاده از LPG، کاهش آلودگی هوا است؛ هدفی که به منظور کاهش آلودگی در کلانشهرهای ایران مثل شهر تهران نیز می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد».

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی، مقدار تولید گاز مایع در کشور به بیش از 17 میلیون تن می­رسد که از این مقدار تنها 2 میلیون تن در داخل کشور مصرف می­شود. بنابراین در صورت استفاده رسمی از LPG به عنوان اتوگاز و ایجاد جایگاه­های مجاز سوخت‌گیری برای خودوهای LPG سوز، می­توان اولا از ایجاد مشکلات جانبی همچون انتقال ویروس کرونا جلوگیری کرد، ثانیا به افزایش ظرفیت صادراتی بنزین و کاهش آلودگی هوا کمک کرد و ثالثا LPG به مقدار کافی برای مصارف خانگی در اختیار مناطقی که فاقد گاز طبیعی هستند قرار داد.

 با در نظر گرفتن موارد مذکور و همچنین با توجه به مقدار مازاد LPG تولیدی در کشور پس از بهره برداری از پارس جنوبی و توجه به سابقه موفق بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه و لهستان در استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو (اتوگاز)، لازم است جایگاه­های رسمی و مجاز برای خودروهای LPG سوز ایجاد گردد.




منبع : فارس
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 26881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *