۰

برندگان واقعی بازار بی رونق نفت چه کشورهایی هستند؟

در حالی که تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی به علت تعطیلی‎های گسترده و محدودیت‎های سفر، همچنان رو به کاهش است و موجب تولید بیش از حد نیاز شده اما این وضعیت باز هم برندگان و بازندگان خود را خواهد داشت.
تولید نفت | میز نفت
تولید نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، با وجود توافق تاریخی اوپک برای کاهش تولید، مخازن نفت در سراسر جهان در حال پر شدن و ظرفیت ذخیره نفت در حال کاهش است.

این در حالی است که تقاضای جهانی برای نفت به علت تعطیلی های گسترده و محدودیت های سفر در بسیاری از کشورها، همچنان رو به کاهش است.

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه متعهد شدند که از ماه مه تولید را به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما به گفته بسیاری از تحلیلگران، ظرفیت ذخایر نفت ممکن است از اواسط ماه مه تکمیل شده باشد.

مایکل لینچ، کارشناس اقتصادِ نفت و سیاست انرژی در مقاله ای در فوربس می نویسد: در این بازار اشباع شده بی سابقه نفت، بعضی از کشورهای تولید کننده و شرکت های ملی نفت آنها از سایر کشورها عملکرد بهتری دارند.

مانند هر بازاری که شرایط آن رو به وخامت می رود، بازار نفت نیز برندگان و بازندگان بزرگ خود را خواهد داشت در حالی که صنعت نفت در تلاش است تا نفت خام و محصولات پالایشگاه ها را ذخیره کند. محصولاتی که در حال حاضر کسی به آنها احتیاجی ندارد.

برخی از اعضای اوپک که ظرفیت کافی پالایش در کشور خود ندارند و قراردادهای طولانی مدت تأمین نفت نیز با کشورهای واردکننده ندارند، بیشتر از همه ضرر می کنند. به گفته لینچ ، این کشورها آنگولا ، نیجریه و عراق هستند.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بعد از عربستان، بیشتر نفت خام تولید شده خود را به فروش می رساند. مطمئناً عربستان نیز چنین کاری را انجام می دهد با این تفاوت که در سالهای اخیر، این تولید کننده برتر و بزرگترین صادر کننده نفت اوپک توافقات عمده ای با چین، واردکننده برتر نفت جهان، به امضا رسانده است و از تقاضای بلند مدت نفت خام خود در بازار اطمینان دارد.

بزرگترین برندگان در شرایط فعلی بازار صاحبان ظرفیت ذخیره سازی در ساحل و دریا هستند. مخازن ذخیره درپی سقوط تقاضا و بالاترین میزان عرضه، بیشترین کالای مصرفی در بازار انرژی در ماه گذشته بوده اند.

فروشندگان در بازارهای جهانی در تکاپوی ذخیره سازی نفت در مخازن دریایی هستند در حالی که نرخ کرایه نفتکش های عظیم بسیار افزایش یافته است. هزینه های ذخیره سازی در حالی رو به افزایش است که فروشندگان امیدوارند بعد از عادی شدن شرایط ناشی از بحران کرونا تقاضا برای نفت افزایش یابد.

بنا بر این گزارش، در حالی که عرضه بیش از نیاز نفت با کاهش تولید اوپک در ماه آینده نیز خنثی نخواهد شد، صاحبان ظرفیت ذخیره سازی بزرگترین برنده وضعیت غیرمعمول صنعت نفت خواهند بود.




منبع : تسنیم
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 26948
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *