۰

همه چیز درباره قیمت قیر

شاید تصور کنید آینده نامعلومی در انتظار قیر و سایر محصولات نفتی است.
قیر | میز نفت
قیر | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، بنابر اعلام پتروکهکشان، در دو سال گذشته، چندین طوفان سیاسی‌اقتصادی، بازار محصولات نفتی را در نوردیده‌ و قیمت قیر را با نوسان شدید مواجه کرده‌اند. رویدادهایی مثل خروج ایالات متحده از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، آغاز جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده، و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خلیج فارس تنها چند مورد از دهها رویدادی هستند که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روی بازار قیر تأثیرگذاشتند.

شدت تنش‌های سیاسی‌اقتصادی در دوسال گذشته تا حدی بوده که برخی معتقدند پیش‌بینی قیمت محصولات نفتی و به طور خاص قیر به امری ناممکن تبدیل شده است. با وجود این، خبرگزاری‌ها، گزارشگران و تحلیلگران حوزه قیر با دقتی بیش از گذشته به رصد شرایط موجود می‌پردازند تا آینده این محصول صادراتی را به دقیق‌ترین شکل ممکن پیش‌بینی کنند.

ما نیز در شرکت اینفینیتی گلگسی ، به دلیل فعالیت ۲۴ ساعته در زمینه صادرات فرآورده های نفتی و به خصوص قیر، معتقدیم با آگاهی از رویدادهای سیاسی‌، اقتصادی مؤثر در بازار و دسترسی به تحلیل‌های متخصصان، می‌توانیم درک بهتری از رویدادهای کنونی داشته باشیم و آینده خرید و فروش قیر را تخمین بزنیم.

بر همین اساس در ویدئوی بالا، علاوه بر پرداختن به رویدادهای سیاسی‌، اقتصادی مؤثر بر قیمت قیر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، سه راهکار اصلی برای پیش‌بینی دقیق‌تر قیمت قیر به شرح زیر معرفی کردیم:

از نرخ برابری ارز کشورهای تولیدکننده قیر در مقایسه با نرخ دلار باخبر باشید، اطلاعات خود درباره آیین‌نامه‌های تجاری، اسناد مورد نیاز برای صادرات و هزینه‌های حمل دریایی در کشورهای تولیدکننده قیر را دائما به‌روز کنید.

رعایت این اصول به خریداران، صادرکنندگان و واردکنندگان قیر کمک می‌کند که علاوه بر پیش‌بینی درست قیمت‌ها در آینده، زمان مناسب برای خرید یا فروش قیر را پیدا کنند و بتوانند حتی در شرایط نامساعد، کسب‌وکار خود را توسعه دهند.

اگر ویدئو را تماشا کردید و می‌خواهید جزئیات بیشتری درباره قیمت قیر در دو سال گذشته بدانید ادامه مطلب را بخوانید.

عوامل مؤثر بر قیمت قیر در سال ۲۰۱۸

قیمت قیر هر ساله رویدادهای سیاسی بسیاری را پشت سر می‌گذارد و تحت تأثیر این رویدادها افزایش یا کاهش را تجربه می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، رویدادهایی همچون کاهش تولید نفت در ونزوئلا، خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران و تصمیم سازمان اوپک برای کاهش تولید نفت در کشورهای عضو، صادرات و واردات قیر در جهان و به ویژه آسیا را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

نوسانات قیمت قیر در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید؛ کمترین میزان قیمت قیر در طول سال، ۳۰۵ دلار و بیشترین قیمت آن ۴۲۰ دلار بود. اختلاف ۱۰۰ دلاری میان کمترین و بیشترین قیمت قیر در سال ۲۰۱۸، تحلیلگران را با ابعاد جدیدی از تأثیرپذیری بازار قیر مواجه کرد.
در جدول زیر نگاهی می‌اندازیم به رویدادهای مؤثر بر قیمت قیر در سال ۲۰۱۸:

 

عوامل مؤثر بر قیمت قیر در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹، آشفتگی سیاسی در سطح جهان، در مقایسه با سال ۲۰۱۸ نوسانات بیشتری را به قیمت قیر تحمیل کرد. در این سال جنگ تجاری چین و ایالات متحده آغاز شد که افزایش قیمت نفت خام و قیر را به دنبال داشت.

مهمترین رویدادهای تأثیرگذار بر قیمت قیر در سال ۲۰۱۹ عبارت بودند از آسیب به نفتکش‌ها در خلیج فارس، هدف قراردادن پهباد آمریکایی از سوی ایران، توقیف نفتکش بریتانیایی در آبهای خلیج فارس، و حمله یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی.

با وجود نوسانات شدید بازار قیر در سال ۲۰۱۹، قیمت قیر در نیمه دوم سال کاهش غافلگیرکننده‌ای را تجربه کرد. پس از تصمیم سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در خصوص ضرورت استفاده از سوخت‌های کم‌سولفور، قیمت قیر روند کاهشی به خود گرفت.
در جدول زیر نگاهی می‌اندازیم به رویدادهای مؤثر بر قیمت قیر در سال ۲۰۱۹:


 

پیش‌بینی قیمت قیر در سال ۲۰۲۰

شیوع ویروس کرونا در چین و سپس گسترش آن به اقصا نقاط جهان منجر به کاهش ۳۰ درصدی قیمت قیر در نیمه اول سال ۲۰۲۰ شد.

کاهش تقاضا برای قیر در چین منجر شد که قیمت این محصول صادراتی در خاورمیانه و سایر کشورهای آسیا افت شدیدی را تجربه کند. سایر کشورهای واردکننده قیر مثل اندونزی و ویتنام نیز به دنبال بحران اقتصادی و کاهش نرخ ارز ملی در برابر نرخ دلار، تقاضای خود برای قیر را کاهش داده‌اند.

شرکت‌های کشتیرانی نیز به شدت از بحران کرونا متضرر شده‌اند. صادرات و واردات محصولات در بسیاری از بنادر با محدودیت شدیدی مواجه شده است. به طور مثال در هند، کشتی‌هایی که به بندر می‌رسند باید قبل از تخلیه بار ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند این شرایط ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا کرده و صادرات قیر را تحت الشعاع قرار دهد. برای پیش‌بینی قیمت قیر در دوران کرونا، توصیه می‌کنیم که مثل همیشه اخبار را پیگیری کنید.





منبع : ایسنا
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب: 26953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *