۰

اقتصاد ایران در حال گذار از وابستگی نفتی

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: اقتصاد ایران غیر از بحث کرونا، به دلیل فشارهای تحریم در حال پوست اندازی و خروج از وابستگی نفتی است.
اقتصاد ایران | میز نفت
اقتصاد ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، «الله مراد سیف» گفت :این بحث تحولات اساسی را در اقتصاد ایران ایجاد می کند از اینرو باید کمک کرد این دوران گذار بصورت مدیریت شده طی شود.

وی اظهار داشت: بطور کلی از یک طرف کشور با بحران کرونا روبه روست که بر اقتصاد ملی ایران تاثیر گذاشته است و از طرف دیگر نقشه راه سال پیشرو از سوی مقام معظم رهبری جهش تولید تعیین شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: شاید این دو در کنار هم یکسری ابهاماتی را ایجاد کند.

وی افزود: کرونا یک مسئله جهانی است و ایران هم متأثر از این بیماری است.

سیف بیان داشت: ایران غیر از کرونا با اعمال تحریم ها، فشارها و محدودیت های بین المللی نیز روبه روست و هنوز این مسئله به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همزمان با هر دو مسئله یعنی کرونا و تحریم دست و پنجه نرم می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران همانند بقیه اقتصادهای جهان است و خیلی تفاوتی ندارد فقط یک تفاوت مهمتری دارد که تاثیر می گذارد بر روی نسخه هایی که مسئولان بخواهند برای اقتصاد کشور بپیچند بحث «کاهش قیمت نفت » است به نحوی که بهای نفت اوپک در حال حاضر به 17 دلار در هر بشکه رسیده و خیلی تفاوتی با هزینه استخراج نفت ندارد.

وی افزود: بطورکلی بحران کرونا، تحریم ها و کاهش قیمت نفت در کنار هم چشم انداز جدیدی را برای اقتصادی کشور ترسیم می کنند حال سئوال اینکه چه باید کرد؟!

سیف اظهار داشت: نکته بسیار حائز اهمیت در این شرایط نحوه نگاه مسئولان، سیاست گذاران، برنامه ریزان و مجریان به مسائل اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: اگر مسئولان فکر کنند اقتصاد ایران به همان نحوی که تاکنون اداره می شد بخواهند با همان سبک و سیاق اداره کنند بدون شک هم به اقتصاد، کشور و مردم فشار وارد خواهد شد چون خیلی از کارهایی که می کنند، نتیجه اش این است که مشکلات کوتاه مدت را به بهای سنگین تر کردن هزینه های بلند مدت اقتصاد رفع و رجوع کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: اقتصادی که در حال گذار و پوست اندازی است باید کمک کرد این دوران گذار بصورت مدیریت شده طی شود چون هم امکان و هم ظرفیت لازم وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته ایران با انواع و اقسام مشکلات اعم از سیل، زلزله، درگیری ها، بیماری کرونا و غیره مواجه شد.

سیف اظهار داشت: علی رغم تمامی این فشارها، صادرات کشور در سال گذشته رکورد زد که این نشان از بالا بودن ظرفیت اقتصادی مملکت دارد.

وی ادامه داد: واقع مطلب اینکه در این شرایط باید بی خیال درآمد های نفتی نبود و کار اساسی که در دوران فعلی باید انجام داد اینکه ظرفیت های اقتصادی کشور را شناسایی و این ظرفیت ها را به نیازهای داخلی در درجه اول و همینطور با نیازهای بازارهای منطقه در درجه دوم گره زد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: برای دستیابی به چنین اهدافی نخستین اتفاق که باید در کشور بیفتد توقف کامل خام فروشی اعم از نفت، مواد معدنی و غیره است.

وی افزود: ایجاد نهضت ارزش افزوده در کشور، رفع موانع و تسهیل در فضای کسب و کار، تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت، کارآمد سازی حکمرانی اقتصادی و غیره از دیگر اقدامات مهم در این مسیر است.

سیف یادآور شد: متأسفانه نظام برنامه ریزی، تصمیم گیری، سیاست گذاری و اجرای سیاست های کشور دچار مشکل است از این رو ضرورت ایجاب می کند گام های بلندی در راستای اصلاح و بهینه سازی این امور در مملکت برداشته شود.



منبع : تسنیم
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 27011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *