۰

تاثیر سقوط قیمت نفت بر طلا

به اعتقاد رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، باتوجه به اینکه طلا در همه جای دنیا پس از نفت، پشتوانه کشورهاست، لذا با نزول بهای نفت، سرمایه داران بزرگ را به سمت بازار طلا کشانده است.
قیمت نفت | میز نفت
قیمت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در پی سقوط بی‌سابقه بهای معاملات نفت آمریکا از روز دوشنبه و به دنبال آن سقوط نفت برنت، ابراهیم محمدولی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با تاثیر این اتفاقات بر قیمت جهانی طلا و به دنبال آن بازار طلای ایران، اظهار کرد: تجربه‌ها و بحث و بررسی‌ها در مورد وضعیت نفت در دنیا و بازار خرید و فروش آن، اینگونه حکم می‌کند که این اتفاق باید بر طلای جهانی تاثیرگذار باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه سرمایه‌داران نفت در شرکتهای بزرگ سرمایه خود را در مسیر طلا آورده‌اند، ادامه داد: باتوجه به اینکه تقاضا زیاد شده و انس جهانی نیز نوسانات افزایشی داشته و  به حدود ۱۷۴۰ دلار تا روز جمعه رسیده است؛ نشان می دهد که اتفاقات نفتی اخیر بر بازار طلا هم تاثیرگذار بوده است؛ چراکه نفت در درجه اول در دنیا مطرح است و پس از آن طلای زرد به عنوان پشتوانه همه کشورها قرار دارد.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه سقوط بهای نفت مربوط به نفت اوپک نبوده اما تاثیرگذار بوده است، قیمت انس جهانی از دو روز پیش نسبت به هفته های گذشته و پیش از سقوط بهای نفت، افزایشی پیش می‌رود و نمی‌توان گفت که بی اثر بوده است. همانطور که ذکر شد، دلیل اصلی آن کشیده شدن سرمایه گذاری ها به سمت طلا بوده است.

در این زمینه نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز اظهار کرد: در هفته گذشته، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به ویژه نفت آمریکا که به صفر رسید تاثیر عمده ای بر بازارهای بین المللی گذاشته و سبب کاهش ارزش دلار شد. به دنبال کاهش ارزش دلار، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا نیز به شدت افزایش پیدا کرد که به تبع در بازار داخلی سکه و طلا نیز تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایسنا، از روز دوشنبه هفته گذشته، معاملات آتی نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه می، با کمترین نرخ قیمت‌گذاری شد. به‎دلیل عرضه فراوان و تقاضای بسیار کم در روزهای گذشته، طبیعتا انبارهای نفتی پر شده و ممکن است باز هم قیمت نفت منفی شود. البته به اعتقاد کارشناسان بازار جهانی نفت، به‌طور قطع نمی‌توان چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرد، اما اگر رخ دهد، کوتاه‌مدت خواهد بود.

اما آنچه که طبق تحلیل‌ها واضح است این است که به دنبال روند نزولی قیمت طلای سیاه، رشد قیمت طلای زرد رخ خواهد داد. نزول نفت به عنوان یک کالای استراتژیک فضای لازم را برای اونس فراهم کرد تا سوار بر دوش طلای سیاه مجددا روند صعودی گیرد. در مجموع طلای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به ۹ درصد افزایش قیمت داشته است.

مک‌گلون، تحلیلگر ارشد واحد اطلاعات بلومبرگ در یک مصاحبه اعلام کرده است که افت قیمت نفت رابطه مستقیمی با بازدهی اوراق قرضه و کاهش نرخ بهره در سطح جهان دارد؛ بنابراین در حالی‌که بانک‌های مرکزی در حال تزریق پول به بازار و تحریک اقتصاد هستند، قیمت طلا افزایش خواهد یافت اما اگر افت قیمت نفت برای مدتی طولانی ادامه یابد، ممکن است روند صعودی طلا هم دوام نداشته باشد. در کوتاه‌مدت نگرانی‌های بازار نفت می‌تواند به‌نفع طلا باشد و در بلندمدت اما سیر رشد طلا متوقف خواهد شد.

اما در حقیقت باتوجه به اتفاقاتی که روزانه به دلیل تحولات اقتصادی، سیاسی و همچنین شرایط ناشی از کرونا و تاثیرگذاری آن بر فعالیت ها و اقتصاد دنیا، پیش بینی برای روزهای آینده چندان دقیق نیست. بنابراین باتوجه به تحولات و پارامترها، پیش بینی ها به صورت روزانه مورد تحلیل قرار می‌گیرند. 



منبع : ایسنا
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۳۵
کد مطلب: 27051
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *