۰

جنگ عربستان و روسیه برای سهم بیشتر ادامه دارد

در حالی که به نظر می رسد صنعت انرژی در سراسر جهان به سمت نابودی پیش میرود، صادرکنندگان روسیه و عربستان ترجیح می‌دهند به جای نجات این صنعت، سهم خود را در بازار حفظ کنند.
عربستان و روسیه | میز نفت
عربستان و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جنگ قیمتی که عربستان پس از مخالفت روسیه با کاهش بیشتر تولید در اوایل ماه مارس به راه انداخت، بودجه کشور های وابسته به انرژی و شرکت های نفت را از بین برده است. ریاض و مسکو با آتش بازی می‌کنند.

 تولید کننده های شماره 2 و 3 نفت جهان در حال نابودی صنعت انرژی آمریکا هستند. درست قبل از اینکه اوپک و متحدانش به قرارداد تاریخی کاهش تولید برسند، سناتورهای آمریکا تهدید می‌کردند اگر ریاض تولید خود را پایین نیاورد، سربازان خود را از عربستان بیرون می کشند.

 علیرغم خطرات سیاسی، آرامکو چندین کشتی با ظرفیت 40 میلیون بشکه نفت به پالایشگاه هایش در آمریکا فرستاد. این یک اقدام جسورانه از طرف کشوری بود که به شدت وابسته به حمایت امنیتی واشنگتن است.

 علیرغم خطرات به وجود آمده، به نظر می‌رسد ریاض به دو هدف خود پس از آغاز جنگ قیمت رسیده است. اول توانسته تولیدکنندگان را برای به دوش کشیدن بار سنگین کاهش تولید با خود همراه کند. دوم، این قرارداد رهبری ریاض بر اوپک و ژئوپلیتیک انرژی را ثابت کرده است. البته باید دید آیا این واقعا یک موفقیت است.

 تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد جهان تقاضای نفت را به شدت پایین آورده است. چین و اروپا بزرگترین وارد کنندگان نفت در جهان هستند بنابراین بازار خوبی برای تولیدکنندگان نفت به شمار می آیند. با توقف فعالیت‌های اقتصادی در چین به خاطر شیوع ویروس کرونا، بیشترین آسیب را صنعت انرژی عربستان خورد. در حالیکه خریداران چینی اهمیت بسیاری برای شرکت های انرژی روسیه دارند و مسکو تمایلات سیاسی خود را به پکن نشان داده است، ولی بیشتر نفت آن به غرب میرود تا شرق. تقریباً یک سوم واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه است.

 روسیه زمانی با کاهش تولید موافقت کرد که بازارهای اروپا هم تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. عربستان در مقابل خریدارانی را که حیاط خلوت روسیه هستند هدف قرار داده است. عربستان برای ترغیب این مشتریان، نفت خود را ارزان‌تر عرضه می‌کند و به آنها اجازه می دهد تا 90 روز پرداخت پول آن را به تعویق بیندازند. در حالی که روسیه و عربستان در ائتلاف اوپک پلاس با هم همکاری می کنند هنوز هم برای سهم بازار می‌جنگند.

 اهمیت خریداران چینی در فضای موجود با کاهش تقاضا در اروپا آشکارتر شده است. محموله های نفت روسیه که هنوز هم در بنادر اروپا به سر می برند، به چین تغییر مسیر می دهند. 800 هزار تن نفت روسیه از بنادر بالتیک در ماه مارس و 500 هزار تن دیگر در اوایل آوریل برای انتقال به چین بارگیری شده است. چین 1.6 میلیون تن نفت روسیه را در ماه آوریل میخرد.

 در حالی که به نظر می رسد صنعت انرژی در سراسر جهان به سمت نابودی پیش میرود، صادرکنندگان روسیه و عربستان ترجیح می‌دهند به جای نجات این صنعت، سهم خود را در بازار حفظ کنند. تنها زمان سرنوشت استراتژی آنها را نشان می دهد. 




منبع : تسنیم
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 27085
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *