خبری از پتروشیمی دهدشت

15 ارديبهشت 1399 ساعت 14:34

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در واکنش به انتشار مصاحبه‌ای با عنوان «چرا سهام پتروشیمی‌های کاغذی همچنان در بورس معامله می‌شود؟»، توضیحاتی را درباره میزان پیشرفت و سازوکار احداث پتروشیمی دهدشت ارائه داد.


به گزارش میز نفت ، هفته گذشته محمدرضا شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس با عنوان «چرا سهام پتروشیمی‌های کاغذی همچنان در بورس معامله می‌شود؟» اشاره کرد؛ سهام 7 طرح پتروشیمی که ظاهرا قرار نیست هرگز ساخته شوند، به صورت شرکت شبه کاغذی در بورس خرید و فروش می‌شود. این 7 طرح پتروشیمی عبارت‌اند از: پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی داراب، پتروشیمی فسا، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی کازرون و پتروشیمی گلستان. مبادله سهام این پتروشیمی‌های کاغذی در بوس و حتی رشد خیره‌کننده سهام آنها می‌تواند منشاء فساد و متضرر شدن سهامداران خرد شود.

در این راستا روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جوابیه‌ای به وضعیت یکی از پتروشیمی‌های طرح شده در مصاحبه مذکور پرداخته و توضیحاتی را در این باره ارائه داد. در توضیحات روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس آمده است:

در روزهای اخیر و به دنبال رشد قیمت سهام پتروشیمی دهدشت در بازار بورس، خبری درباره این پتروشیمی منتشر می‌شود که این پروژه یک زمین خالی بیشتر نیست، اما واقعیت این است که مراحل ساخت این پروژه شتاب گرفته است. طرح احداث مجتمع تولید 300 هزار تنی پلی اتیلن سنگین در شرکت پتروشیمی دهدشت با خرید لیسانس و دانش فنی پایه از شرکت بازل آلمان و اخذ تمام مجوزهای لازم برای احداث طرح از سازمان محیط زیست و مجوز وزارت صنایع و معادن کشور، در زمینی به مساحت حدود 100 هکتار کلید خورد و عملیات تسطیح زمین و آماده‌سازی محل احداث طرح و انجام عملیات خاکبرداری، خاکریزی و دیوار چینی در سال 1396 شروع و در حال حاضر با پیشرفت 85 درصد آماده عملیات ساختمانی شده است.

همچنین با توجه به لزوم تکمیل زنجیره تولید از استحصال اتان تا تولید اتیلن و سپس تولید پلی‌اتیلن در پتروشیمی دهدشت، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اولویت شروع عملیات اجرائی در طرح پتروشیمی دهدشت، نسبت به خرید سهام عمده این شرکت اقدام و تلاش قابل توجهی در تأمین مالی این طرح انجام داده است.

در همین راستا، مناقصه EPC طرح در نیمه دوم سال 1398 انجام و مشارکت شرکت‌های پتروپارس- نارگان برنده مناقصه شد و قرارداد مربوطه در دی ماه 1398 به امضاء طرفین رسید و در حال حاضر انجام مهندسی طرح توسط شرکت نارگان از مشارکت و عملیات اجرائی (در آغاز با تجهیز کارگاه) توسط شرکت پتروپارس شروع شده است. همچنین خاطر نشان می‌شود ساختمان‌های غیر صنعتی شرکت شامل کلینیک و ساختمان مهمانسرا در حال اجرا بوده و سوله‌های انبار مواد شیمیایی و قطعات یدکی با پیشرفتی بیش از 96 درصد در حال تکمیل است.



منبع : فارس


کد مطلب: 27165

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/27165/خبری-پتروشیمی-دهدشت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir