کرونا چه میزان تقاضای نفت جهان را کاهش داد ؟

27 ارديبهشت 1399 ساعت 13:13

آژانس بین المللی انرژی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هر سه توافق دارند که یک پنجم تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی از بین می رود.


به گزارش میز نفت ، یک پنجم تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی از بین می رود. هر سه آژانس بزرگ نفتی جهان حالا توافق دارند که پس از اعمال تعطیلی و قرنطینه ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، دنیا با بزرگترین کاهش در مصرف نفت مواجه شده است. میزان این کاهش تقاضا نشان می‌دهد علی‌رغم کاهش تولید بی‌سابقه تولیدکنندگان، ذخایر نفتی در سال جاری میلادی افزایش می یابد.

 آژانس بین المللی انرژی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا سه هفته پیش دورنمای شرایط بازار نفت را منتشر کردند و هر سه در مورد عمق این کاهش تقاضا توافق داشتند. دورنمای بدبینانه ای که آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرده بود حالا مورد توافق دو نهاد دیگر هم قرار دارد یعنی دنیا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 1.7 میلیارد بشکه کمتر از همین دوره در سال گذشته مصرف خواهد کرد.

در گزارش هایی که در اواسط ماه آوریل منتشر شد، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک هر دو پیش بینی کرده بودند تقاضای نفت 12 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته کاهش می یابد. آژانس بین المللی انرژی به تنهایی اعلام کرده بود این کاهش برابر با 20 میلیون بشکه در روز است. از آن زمان با برداشته شدن تدریجی تعطیلی ها و بازگشایی برخی از کسب و کارها، دورنمای تقاضای نفت کمی خوش بینانه تر شده است.

 هر سه این سازمان ها توافق دارند که تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی بهبود می یابد ولی همچنان در کل سال 2020 پایین تر از سال گذشته خواهد بود.

 آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده بزرگترین نگرانی این است که آیا دولت ها می توانند بدون ایجاد موج دیگری در شیوع ویروس کرونا تعطیلی ها را بردارند. اگر چنین اتفاقی نیفتد یک سقوط دیگر در تقاضا با موج بعدی تعطیلی ها در پیش خواهد بود.

در حالی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در مورد میزان کاهش تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی بدبین تر هستند، شرایط کلی بازار نفت خوشبینانه تر شده است که شاید نتیجه نشانه های اولیه پایان روند نزولی تقاضا باشد و یا تاثیر کاهش تولیدی که برای متعادل نگه داشتن بازار الزامی است.

 کاهش تولید توسط کشورهای تولید کننده نفت چه داوطلبانه باشد و چه اجباری، برای جبران سقوط تقاضا در 3 ماهه فعلی کافی نیست. انتظار می رود 780 میلیون بشکه دیگر (اوپک) و یا 1.12 میلیارد بشکه (آژانس بین المللی انرژی) طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ذخایر نفتی اضافه شود. ولی این ذخایر در نیمه دوم سال با بهبود تقاضا و کاهش بیشتر تولید، پایین تر خواهند آمد.

 حتی اگر تقاضای نفت در 2021 به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بازگردد که یک دورنمای خوشبینانه است، تولیدکنندگان نفت همچنان تحت فشار خواهند بود.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 27285

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/27285/کرونا-میزان-تقاضای-نفت-جهان-کاهش

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir