۰

ایالت آمریکایی رکورددار زیان از سقوط قیمت نفت

اقتصاد تگزاس از بحران شیوع بیماری کووید ۱۹ و ریزش قیمت نفت بدترین آسیب را در میان ایالت‌های آمریکا متحمل شده است.
تگزاس | میز نفت
تگزاس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شرکتهای حفاری نفت شیل آمریکا حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، قصد داشتند هزینه سرمایه خود در سال ۲۰۲۰ را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهند. بانک فدرال رزرو دالاس در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت در بحبوحه بار بدهی سنگینی که دارند و اشباع عرضه در بازار نفت قادر نیستند به سوددهی برسند و سرمایه گذاران به شدت نسبت به این بخش بدبین شده‌اند.

اما روند حفاری از رشد آهسته به توقف ناگهانی رسیده و شمار دکل‌های حفاری بیش از نیمی کاهش پیدا کرده است. این بخش ممکن است امسال ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ هزینه کند و بدترین انقباض در سه ماهه دوم روی خواهد داد.

طبق گزارش بانک فدرال رزرو دالاس، اگرچه رشد تولید نفت آمریکا پیش از این از اوجی که در سال گذشته مشاهده بود، کمتر شده بود اما کندی حفاری نشان می دهد که تولید آمریکا تا چند سال دیگر به اوج سابقش برنمی‌گردد.

تحلیلگران کومرس بانک روز جمعه در یادداشتی نوشتند: اگر اوپک پلاس به توافق کاهش تولید خود پایبند بماند، بازار نفت در نیمه دوم سال به طور میانگین به میزان ۵.۵ میلیون بشکه در روز دچار کمبود عرضه خواهد شد.

مهم‌تر از همه انتظار می‌رود قیمت‌های نفت حداقل تا سال آینده پایین ۵۰ دلار در هر بشکه بماند. صنعت نفت شیل آمریکا حتی هنگامی که قیمت‌ها بسیار بالاتر بود، هرگز سودآور نبود. دلیل زیادی وجود ندارد که تصور کنیم صنعت انرژی آمریکا با ماندن قیمت وست تگزاس اینترمدیت در پایین ۵۰ دلار برای یک مدت طولانی، یک موتور اقتصادی خواهد بود

پیتر رودریگز از دانشگاه رایس اخیرا در مصاحبه‌ای به نشریه تگزاس تریبون گفت: ما احتمالا باید برای یک مدت طولانی انتظار نداشته باشیم که انرژی یک صنعت شماره یک باشد.

طبق آمار بانک فدرال رزرو دالاس،  صنعت نفت و گاز در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۱.۲ تریلیون دلار برای حفاری چاه هزینه کرده بود. اما صنعت و وال استریت دیگر به این زودی چنین هزینه‌ای نخواهند کرد و سرمایه گذاران هم به نفت و گاز بدبین شده‌اند و ریزش قیمت سهام شرکتهای نفت شیل در سال ۲۰۱۹ گواهی بر این ادعاست.

برخلاف رکودی که در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ روی داد، برای شرکت‌های حفاری نفت شیل متقاعد کردن سرمایه‌گذاران بزرگ و بانک ها برای دریافت موج دیگری از فاینانس دشوارتر خواهد بود. در نتیجه بهبود حفاری به سطح پیش از بحران کرونا خارج از بحث است.

بر اساس گزارش اوایل پرایس، پیامد اقتصادی افت سرمایه گذاری در بخش انرژی تاکنون عظیم بوده است. در هفته منتهی به هفتم مه، تگزاس شاهد تقاضای دریافت بیمه بیکاری از سوی ۳۲۸۰۰ نفر از کارکنان بخش حفاری بود که عمدتا مربوط به بخش نفت و گاز بودند. به عبارت دیگر از هر هزار نفری که در تگزاس متقاضی دریافت مزایای بیکاری می‌شوند ۱۳۷ نفر از بخش نفت و گاز هستند. طی هفته گذشته، تگزاس هزار شغل دیگر را در بخش نفت و گاز تعدیل کرد. هزینه کمتر به معنای کاهش ۶.۱ درصدی مجموع سرمایه گذاری ثابت آمریکا در سه ماهه دوم خواهد بود.



منبع : ایسنا 
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب: 27313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *