۰
تهدید گازی روسیه علیه اروپا

گاز را گران می‌کنیم

​وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد: در صورتی که غرب از احداث خط لوله گاز جریان شمالی ۲ ممانعت کند، این مساله منجر به افزایش بهای گاز برای مصرف کنندگان اروپایی خواهد شد.
سرگی لاوروف | میز نفت
سرگی لاوروف | میز نفت
به گزارش میز نفت به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف در پایان گفت وگو با وزرای خارجه کشورهای حوزه بالتیک در فرمت کنفرانس ویدئویی در پاسخ به سوالی در مورد احداث خط لوله گاز جریان شمالی ۲ گفت که وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگو با همتای آلمانی خود از برلین خواسته است از طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ خارج شود.

وی با اشاره به عزم روسیه برای اجرای این طرح گفت: طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ حتما تکمیل خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر امکان طرح مسائل بیشتری از طرف دانمارک در مورد طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ اشاره کرد.

دولت دانمارک سال گذشته با عبور خط لوله گاز جریان شمالی ۲ از آبهای این کشور موافقت کرده بود. 

لاوروف افزود: کارشناسان بر این باورند که گزینه‌ها برای حل این مساله حقوقی در اروپا منجر به آن خواهد شد که بهای گاز برای مصرف کنندگان گاز در کشورهای اروپایی افزایش یابد. 

وی خاطرنشان کرد که افزایش بهای گاز در کشورهای اروپایی امکان رقابت‌پذیری گاز فشرده آمریکا را فراهم می‌کند. 

لاوروف در ادامه به سیاسی شدن مساله احداث خط لوله گاز خط لوله جریان شمالی۲ اشاره کرد و افزود: تصمیم اتحادیه اروپا برای اینکه این طرح را مشمول معیارهای قوانین انرژی خود کند، مسائل زیادی را بوجود آورده است.   

گفتنی است خط لوله گاز جریان شمالی-۲ برای انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

فاز نخست این خط لوله به آلمان که ۱۲۲۲ کیلومتر است، سال ۲۰۱۱ به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می‌کند. هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می‌کنند.

اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان‌تر به بازارهای مصرف اروپایی می‌رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و کشورهای دیگر پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو به عنوان موفقیت عاملی است تا خریداران بیشتری جذب کند. 

آمریکا و اوکراین از مخالفان طرح انرژی روسیه هستند.

احداث خط لوله گاز جریان شمالی ۲ از اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ متوقف شده است و تلاشهای روسیه برای ازسرگیری احداث این خط لوله تاکنون بی‌نتیجه بوده است. 
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 27346
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *