۰

سایه جنگ از سر نفت لیبی کنار رفتنی نیست

بدنبال شکستهای اخیری که ژنرال خلیفه حفتر در تلاش برای بدست گرفتن کنترل بخشهای وسیعی از لیبی متحمل شده، دورنمای احیای صنعت نفت این کشور عضو اوپک ضعیف‌تر از قبل شده است.
نفت لیبی | میز نفت
نفت لیبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، نیروهای دولت فیاض السراج، نخست وزیر لیبی که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، در روزهای اخیر پایگاه نیروی هوایی استراتژیک وطیه در نزدیکی طرابلس، پایتخت این کشور را تصرف کردند که ضربه بزرگی برای حفتر بود.

ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت روسیه قرار دارد، کنترل مناطق شرقی و جنوبی لیبی را در دست دارد و در بیش از یک سال گذشته تلاش کرده است طرابلس را تصرف کند. وی تقریبا همه تولید نفت لیبی را در ژانویه به منظور تشدید فشار به سراج برای تسلیم شدن، متوقف کرد.

حفتر همواره اعتراض داشته که طرابلس که همه درآمد نفتی لیبی را از طریق بانک مرکزی دریافت می کند، این پول به شکل ناعادلانه و به ضرر نواحی شرقی این کشور توزیع می شود.

سراج که مورد حمایت ترکیه قرار دارد، ممکن است اکنون در موقعیتی باشد که تلاش کند میادین غربی الشراره که بزرگترین میدان نفتی لیبی است و میدان نفتی الفیل را راه اندازی کند اما اقدامات گذشته حفتر نشان می دهد که وی به محاصره بنادر نفتی پایان نخواهد داد و اجازه نمی‌دهد سایر میادین نفتی بازگشایی شوند، مگر این که به توافقی دست پیدا کند که سهم بیشتری از درآمدهای انرژی لیبی را تصرف کند.

بیل فارن پرایس، مدیر شرکت مشاوره کانادایی آر اس انرژی گروپ در این باره به بلومبرگ گفت: ممکن است تلاشهایی برای ازسرگیری فعالیت میادین نفتی غربی لیبی انجام گیرد اما تولید پایدار مسئله کاملا متفاوتی است. عمده تولید نفت لیبی احتمالا تا زمانی که نشانه های ادامه تحرکات سیاسی وجود دارد، همچنان مختل خواهد ماند و این مسئله شاید مستلزم مداخله بین المللی باشد که فعلا وجود ندارد.

صادرات نفت لیبی اکنون تنها ۹۰ هزار بشکه در روز است در حالی که اواخر سال ۲۰۱۹ این رقم ۱.۲ میلیون بشکه در روز بود و میادین نفتی الشراره و الفیل ۴۰۰ هزار بشکه در روز در این صادرات سهم داشتند. اگر تولید این میادین ازسرگرفته شود، بخشی از کاهش تولیدی که از سوی اوپک و متحدانش به اجرا گذاشته شده و به تقویت ۹۰ درصدی قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر و صعود آن به حدود ۳۵ دلار کمک کرده است را خنثی خواهد کرد.

لیبی که بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را در اختیار دارد از مشارکت در پیمان کاهش تولید نفت اوپک معاف شده است. این کشور از زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی دیکتاتوری معمر قذافی انجامید، روی آرامش به خود ندیده است. تولید نفت لیبی هرگز به سطح ۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش از انقلاب احیا نشد.

تولید نفت لیبی تا زمانی که میان ارتش ملی لیبی ژنرال حفتر و دولت وفاق ملی سراج آتش بس برقرار شود، احیا نخواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما حفتر به هیچ وجه خیال عقب نشینی ندارد و نیروهای هوایی وی اعلام کرده اند که بزودی بزرگترین عملیاتی هوایی تاریخ لیبی را برای حمله به اهداف ترکیه آغاز خواهند کرد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۵۴
کد مطلب: 27369
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *