۰

مشکلات عراق در مقابل قرارداد اوپک پلاس

اگر عراق به ۳.۵۹ میلیون بشکه در روز سهمیه خود طبق قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس عمل کند، مشکلات مالی بسیاری برای آن به وجود می آید.
نفت عراق | میز نفت
نفت عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جریان نفت خام عراق به بزرگترین مصرف کنندگان آسیا طی دو ماه گذشته تحت تاثیر کاهش تقاضا برای نفت و سقوط قیمت آن تغییر کرده است. صادرات نفت بصره به بازار هند همچنان در ماه مه روند نزولی داشت و به پایین ترین حد ماهانه از اواسط سال 2018 رسید. از طرف دیگر، صادرات نفت عراق به چین به بالاترین حد رسید، در حالیکه نگرانی هایی بر سر صادرات این نفت به بازار چین پس از همه‌گیری ویروس کرونا وجود داشت.

 صادرات نفت به چین

 صادرات نفت بصره عراق به چین در آوریل تا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که یک افزایش قابل توجه نسبت به متوسطه یک میلیون بشکه ثبت شده در 2019 بود. صادرات به چین در ماه مه هم در حد بالایی قرار داشت چون چین از قیمت پایین نفت بهره برده و ذخایر نفتی خود را پر می‌کرد.

 نفت سبک بصره 90 درصد صادرات عراق به چین را در ماه های آوریل و مه تشکیل می داد. به گفته احمد مهدی، یکی از محققان مطالعات انرژی در موسسه آکسفورد، علاوه بر بازگشایی اقتصاد چین، یک عامل دیگر هم نقش اساسی در افزایش صادرات نفت سبک بصره به این کشور بازی می کرد که خرید فرصت طلبانه برای پر کردن ذخایر و افزایش فعالیت تجاری در بورس بین المللی شانگهای بود.

 صادرات نفت خام از شمال عراق از طریق بندر سیهان ترکیه هم در ماه مه افزایش قابل توجهی داشت. صادرات به چین 44 درصد کل صادرات عراق را در ماه گذشته تشکیل می داد.

 صادرات نفت به هند

  صادرات نفت عراق به بازار هند کاهش قابل توجهی داشت. بارگیری نفت بصره برای هند در ماه آوریل به خاطر تعطیلی های اعمال شده در هند در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا رو به کاهش گذاشت و در ماه مه به 724 هزار بشکه در روز رسید یعنی 30 درصد کاهش نسبت به ماه مارس. صادرات نفت خام عراق به بازار هند در سال گذشته میلادی حدود یک میلیون بشکه در روز بود.

 هند به خاطر پر شدن ذخایرش مجبور بود واردات نفت خود را پایین بیاورد. حتی صادرات نفت عربستان سعودی به هند هم از حدود یک میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به 800 هزار بشکه در روز در ماه مه رسید. عراق و عربستان عرضه کنندگان اصلی نفت به هند هستند.

 تبعیت عراق از قرارداد کاهش تولید اوپک

 اگر عراق به 3.59 میلیون بشکه در روز سهمیه خود طبق قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس عمل کند، مشکلات مالی بسیاری برای آن به وجود می آید. مخصوصاً اینکه قیمت نفت هنوز هم در سطح پایینی قرار دارد. صادرات نفت خام عراق به جز نفت منطقه کردستان در ماه مه به 3.2 میلیون بشکه در روز می رسید و درآمد نفتی آن حدود 2 میلیارد دلار بود. در حالی که عراق در همین ماه در سال گذشته میلادی 7 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت.

تبعیت از قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس به معنای محدود کردن تولید در میادین نفتی است که توسط شرکت های نفت بین المللی اداره می شود و بغداد مجبور است خسارات سنگینی به آنها پرداخت کند. 

طبق آخرین گزارش ها، شرکت بازاریابی نفت عراق، سومو، از برخی مشتریان خود خواسته سفارش هایشان را لغو کنند. اگر عراق بخواهد به قرارداد کاهش تولید پایبند بماند، جریان نفت خام آن به آسیا در این ماه مسیر جدیدی پیدا خواهد کرد چون مشتریان اصلی آن، هند و چین، به تدریج اقتصاد هایشان را بازگشایی می کنند.



منبع : تسنیم
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 27535
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *