نفت در یک تونل باریک گیر افتاد

25 خرداد 1399 ساعت 12:11

حرکت پر افت و خیز نفت در سال ۲۰۲۰ دوباره در مسیر نزولی افتاده است.


به گزارش میز نفت ، پس از این که شاخص قیمت نفت برنت در ماه آوریل به پایین ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا منفی شد، هر دو شاخص تحت تاثیر توافق کاهش تولید اوپک پلاس، به محدوده ۴۰ دلار صعود کردند اما کاهش قیمت‌ها در روزهای اخیر نشان می‌دهد که ۴۰ دلار به سقف قیمت نفت تبدیل شده است.

روند احیایی که قیمت نفت در یک ماه گذشته داشته، با منطق همراه بوده است. اوپک و متحدانش که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، شنبه گذشته با تمدید یک ماهه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی پیش از شیوع ویروس کرونا موافقت کردند. این توافق که از اول ماه مه به اجرا درآمد، کمک کرد قیمت‌های نفت نسبت به رکورد پایینی که در آوریل به ثبت رساندند، دو برابر افزایش پیدا کنند.

تصمیم اخیر، روند توافق اولیه را که بر اساس آن قرار بود محدودیت عرضه از ژوییه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل شود را تغییر داد. اکنون تحلیلگران مورگان استنلی انتظار دارند وضعیت بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ معکوس شده و بازار دچار کمبود عرضه شود.

آمیزه‌ای از نگرانی‌ها نسبت به شیوع موج دوم ویروس کرونا و آسیب‌های ناشی از شیوع موج اول فضای بازار را ملتهب کرده است. رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا و هشدار بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این کشور هم نشان می‌دهد که وضعیت تقاضا متزلزل مانده است و پیش بینی‌های خوش‌بینانه‌ای که برای ادامه سال میلادی جاری وجود دارد را تضعیف می‌کند.

حتی اگر اوضاع بهبود پیدا کند، عواملی وجود دارند که قیمت نفت را در سقف ۴۰ دلار نگه می‌دارند. یکی از این عوامل، ذخایر نفت جهانی است که بسیار بالاتر از سطح میانگین قرار دارد. عامل بعدی توانایی اوپک پلاس برای افزایش دوباره عرضه است. عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد در ژوییه به کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز که برای ژوئن اعلام کرده بود، ادامه نمی‌دهد. این تنها بخشی از مازاد ظرفیت تولیدی است که عربستان سعودی می‌تواند فعال کند.

تمایل عربستان سعودی برای چنین اقدامی تحت تاثیر صنعت نفت شیل آمریکا قرار دارد. در قیمت ۴۰ دلار هر بشکه نفت، بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی می‌توانند سودآوری داشته باشند. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی وود مک‌کنزی، عرضه غیراوپک که از زمان سقوط قیمت‌ها تعطیل شده، به ۲.۵ میلیون بشکه در روز بالغ شده است. اگر شرکت‌های آمریکایی بخواهند تولید متوقف شده را ازسر بگیرند، ممکن است اوپک پلاس هم برای جلوگیری از پیشرفت آنها، اقدام مشابهی انجام دهد.

بر اساس گزارش رویترز، هدف اوپک پلاس از کاهش تولید داوطلبانه و تعطیلی تولید در مناطق دیگر ناشی از نگرانی نسبت به سقوط بیشتر قیمت‌ها بوده است. تلاش برای کنترل تمایل تولیدکنندگان نسبت درباره دستیابی به سطح قیمت بهتر، دشوارتر به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.




منبع : 


کد مطلب: 27551

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/27551/نفت-یک-تونل-باریک-گیر-افتاد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir