۰

کمبود نفت در اروپا طی یک دهه آینده

در دهه آینده اروپا با کمبود نفت روبرو خواهد شد بنابراین باید برای بهره گیری از انرژی‌هایی که کم‌تر کربن را تولید می‌کنند، شتاب بخشد.
کمبود نفت در اروپا | میز نفت
کمبود نفت در اروپا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، براساس تازه‌ترین گزارش یک اندیشکده اروپایی، در دهه آینده اروپا با کمبود نفت روبرو خواهد شد بنابراین باید برای بهره گیری از انرژی‌هایی که کم‌تر کربن را تولید می‌کنند، شتاب بخشد.

روزنامه گاردین به نقل از گزارش شیفت پراجکت (Shift Project) که یک اندیشکده فرانسوی منتشر کرده است نوشت: اروپا در دهه آینده، ممکن است پیش از دستیابی به انرژی‌های سالم، با کاهش تولید سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و در نتیجه افزایش شدید بهای انرژی روبرو شود. این اندیشکده هشدار داده است پیش از این که اقتصادهای بزرگ جهان به منابع سالم‌تر انرژی دست یابند، احتمال می‌رود توان تولید نفت به اوج خود برسد و اتحادیه اروپا نیز با بحران کمبود انرژی روبرو شود بنابراین باید در طراحی جهان بدون نفت، تسریع شود.

به نوشته گاردین، داده‌های این گزارش را شرکت رایستاد انرژی (Rystad Energy) در نروژ فراهم کرده است که نشان می‌دهد محصولات نفتی روسیه و دیگر کشورهای عضو شوروی سابق که بیش از ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کنند، قبلا وارد مرحله "کاهش سامان مند" شده اند و در نتیجه اتحادیه اروپا ممکن است در رقابت زمانی برای خلاص شدن از نفت، عقب بماند.
گاردین نوشت در گزارش اندیشکده محیط زیستی فرانسه آمده است تولید نفت در آفریقا نیز که بیش از ۱۰ درصد از نیاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند، در دهه آینده به سرعت کم خواهد شد.
این اندیشکده همچنین هشدار داده است همه گیری کووید ۱۹ موجب می‌شود در دهه ۲۰۲۰ میلادی، تولید نفت کاهش یابد، زیرا سرمایه گذاری در طرح‌های جدید نفتی را کاهش می‌دهد.

به نوشته گاردین، شرکت‌های بزرگ نفتی، بودجه طرح‌های جدید را برای سال آینده، یک چهارم، حدود ۴۰ میلیارد دلار، کاهش داده اند، زیرا همه گیری ویروس کرونا موجب شد تقاضا برای نفت، به پایین‌ترین میزان در ۲۵ سال گذشته برسد و بهای نفت را به شدت کاهش دهد.

روزنامه گاردین به نقل از گزارش شرکت رایستاد انرژی نوشت بحران همه گیری ممکن است اوج تقاضا برای نفت را از سال ۲۰۳۰ به ۲۰۲۷ منتقل کند و سپس بازار نفت را وارد دوران کاهش و پایان نفت سازد.

این روزنامه به نقل از پر مگنوس نیسوین (Per Magnus Nysveen)، رئیس بخش تحلیل این شرکت نروژی نوشت: حتی با این که تقاضای نفت رو به کاهش است، می‌توان انتظار داشت که به علت کمبود توان تولید نفت، قیمت‌ها بسیار بالا رود.

به نوشته گاردین انتظار می‌رود بهای نفت تا دستکم دو سال دیگر نازل باقی بماند تا اقتصاد جهانی، پس از همه گیری کووید ۱۹، بهبود یابد، اما در اواسط دهه جاری، در صورت پیشی گرفتن تقاضا بر توان تولید، ممکن است به سرعت افزایش یابد.




منبع : بازار 
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 27629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *