۰

پیش بینی بدهی کشورهای نفتی خلیج فارس

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد سقوط قیمت نفت و کاهش تولید آسیب بسیاری به صادرکنندگان خلیج فارس و شمال آفریقا می زند و ۲۷۰ میلیارد دلار از درآمد آنها در سال جاری میلادی کم می کند.
کشورهای نفتی خلیج فارس  | میز نفت
کشورهای نفتی خلیج فارس | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، موسسه اعتبارسنجی اس پی گلوبال پلتس اعلام کرد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دنبال کاهش قیمت نفت و بحران کرونا، 490 میلیارد دلار بدهی بین سال‌های 2020 تا 2023 خواهند داشت.

 سه کشور از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس- بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی- از بزرگترین تولید کنندگان اوپک هستند:  عربستان امارات و کویت. این کشورها ضربه سختی از دو بحران کاهش قیمت نفت و همه‌گیری ویروس کرونا در سال جاری میلادی خورده اند. این بحران‌ها شرایط مالی آنها را پیچیده کرده و خزانه دولتهایشان را پایین آورده است.

سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضا برای آن طی بحران کرونا باعث شده عربستان سعودی مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده و مستمری ماهانه شهروندانش را برای حفظ منابع مالی دولت قطع کند.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد سقوط قیمت نفت و کاهش تولید آسیب بسیاری به صادرکنندگان خلیج فارس و شمال آفریقا می زند. طبق پیش بینی این صندوق، کل درآمد نفتی این کشور ها 270 میلیارد دلار در سال جاری میلادی کمتر از سال گذشته خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرد کاهش شدید قیمت نفت در ابتدای سال جاری میلادی مشکلات بسیاری برای اقتصاد تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به وجود آورده است، آن هم در شرایطی که اقتصاد به خاطر همه گیری ویروس کرونا در تعطیلی به سر می برد.

طبق پیش بینی یکی از مقامات ارشد صندوق بین المللی پول، اقتصاد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس روی هم رفته 7.6 درصد به خاطر کاهش قیمت نفت کوچک می شود. این رقم قبلاً 2.7 درصد پیش‌بینی شده بود.

جهاد آزور،رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در وبینار اخیر گفت:« بخش نفت حدود 7 درصد کوچک میشود و به دنبال آن بخش غیر نفتی هم وارد رکود خواهد شد».



منبع : تسنیم
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 27857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *