۰

​آیا ائتلاف اوپک پلاس رو به پایان است؟

نفت ۴۰ دلار در هر بشکه اعضای ائتلاف اوپک پلاس را کنار هم نگه می دارد ولی نفت بالاتر از این قیمت به سختی می تواند روسیه را برای ادامه کاهش تولید و همراهی با اوپک حفظ کند.
​آیا ائتلاف اوپک پلاس رو به پایان است؟
به گزارش میز نفت به نقل از اویل پرایس، سال جاری میلادی سالی پر فراز و نشیب برای ائتلاف اوپک ‌پلاس بوده است. این ائتلاف که از اعضای معمول سازمان کشورهای صادرکننده نفت و روسیه تشکیل شده ، مسئول سقوط قیمت نفت در اواخر ماه آوریل بود.

 به دنبال کاهش شدید تقاضا به خاطر همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، اختلاف بین عربستان و روسیه باعث یک جنگ تمام عیار قیمت و پر شدن بازار از نفت شد. کمبود منابع ذخیره سازی نفت به خاطر عرضه بیش از حد آن، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را به محدوده منفی کشاند. نفت آمریکا در 30 آوریل حدود 40 دلار زیر صفر معامله شد.

 ائتلاف اوپک ‌پلاس پس از آن قرارداد جدیدی بست تا تولید نفت را پایین آورده و از قیمت آن حمایت کند. ولی بسیاری از کشورها نتوانستند به تعهدات خود طبق قرارداد عمل کنند.

 عراق این هفته پس از یک مکالمه تلفنی با وزیر نفت عربستان متعهد شد 400 هزار بشکه در روز تولید خود را در ماه‌های اوت و سپتامبر پایین می آورد.

 ولی بهبود بازار نفت و تعهد کشورهایی مثل عراق تضمین کننده بقای ائتلاف اوپک پلاس نیست. در ابتدا پیوستن روسیه به اوپک نقطه امیدی برای بازارهای نفت بود ولی حالا آرزوهای متفاوت ریاض و مسکو می تواند باعث نابودی این ائتلاف شود.


تاریخ نشان داده تمام ائتلاف‌ها یک دشمن مشترک دارند که در این مورد بی ثباتی بازار نفت است. نفت 40 دلار در هر بشکه اعضای ائتلاف اوپک پلاس را کنار هم نگه می دارد ولی نفت بالاتر از این قیمت به سختی می تواند روسیه را برای ادامه کاهش تولید و همراهی با اوپک حفظ کند.

 در حال حاضر دلایل کافی برای کنار هم نگه داشتن عربستان و روسیه وجود ندارد. این دو کشور دورنمای متفاوت و قیمت متفاوتی برای متعادل نگهداشتن بودجه خود دارند که می‌تواند باعث جدایی آنها شود. نابودی ائتلاف اوپک پلاس می تواند پیامدهای ژئوپلیتیکی سختی برای خاورمیانه و حتی کل جهان داشته باشد.

منبع: تسنیم
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 27986
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *