خبری از یک فرصت‌سوزی

25 مرداد 1399 ساعت 12:29

کارشناس انرژی گفت: اکنون تامین مالی پالایشگاه‌ها معطل تشکیل جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی برای تعیین میزان تنفس خوراک سالیانه است. این تعلل می‌تواند فرصت طلایی برای تامین مالی این طرح‌ها از بورس را از بین ببرد و حبابی شدن این بازار را تشدید کند.


به گزارش میز نفت ، عماد رفیعی کارشناس انرژی درباره فراخوان طرح احداث مجتمع­ های پتروپالایشگاهی با استفاده از سرمایه مردمی گفت: بعد از اینکه قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه مردمی» در تیر 98 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، کار تدوین آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت نفت و کمیسیون اقتصادی هیئت دولت آغاز و پس از تصویب آن در هیئت وزیران، در 29 دی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

وی افزود: بعد از ابلاغ، وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذاران و متقاضیان استفاده از این قانون فراخوان عمومی داد که مهلت مقرر به دلیل شیوع ویروس کرونا تا پایان خرداد تمدید شد، 74 شرکت درخواست اولیه خود را همراه با مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی و تاییدیه‌های بانکی مبنی بر تمکن مالی برای سرمایه‌گذاری به وزارت نفت ارسال کردند. بر این اساس طبق ماده 7 آیین‌نامه اجرایی، از ابتدای تیر تا پایان مرداد وزارت نفت فرصت داشت تا به مدت 60 روز کاری مطالعات امکان سنجی شرکت­ها را بررسی و بهترین­ها را گزینش کند.

رفیعی تصریح کرد: از طرفی مطابق ماده 16 آیین‌نامه، باید تا پیش از پایان سال 1398 هیئت امنای صندوق ملی تشکیل می­شد و جلسه‌ای برای بررسی جدول طرح‌ها و تعیین سقف تنفس خوراک سالانه برگزار می­کرد. اما تشکیل این جلسه تا امروز به تعویق افتاده است و لذا انتظار می‌رود هر چه سریعتر با توجه وضعیت خوبی که بازار سرمایه دارد این مهم صورت بگیرد. بنابراین در حال حاضر اجرایی شدن قانون مذکور در گرو تشکیل جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی و تصویب جدول پیشنهادی وزارت نفت است.

*اعطای تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها به اندازه هزینه سرمایه‌گذاری احداث

این کارشناس انرژی درباره روش قانونی تامین مالی طرح‌های پتروپالایشی اظهار داشت: قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی صرفا یک روش مشخص تامین مالی پیشنهاد نداده است. ضمن اینکه قانونگذار نباید دست سرمایه گذاران را ببندد. این قانون بستر بهتری برای فعال شدن انواع ابزارهای تامین مالی سرمایه­ گذار ایجاد می­کند. از جمله نقاط قوت قانون مذکور این است که به اندازه کل هزینه سرمایه‌گذاری احداث طرح ها، تنفس هزینه خوراک داده می‌شود که مدت آن بین یک تا دو سال برآورد می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین در قانون فعلی اجازه صادرات فرآورده­ های پتروپالایشگاهی و فرآورده­ های سوختی مثل بنزین و گازوئیل به شرکت­هایی که طبق این قانون تاسیس می­شوند را داده شده است. افزون بر این، مشکل مالیاتی که در تشکیل صندوق سرمایه­گذاری پروژه وجود داشت، در متن قانون برطرف شده است.

رفیعی خاطر نشان کرد: در این راستا شرکت­های نوپا و تازه تاسیس می­توانند در بازار سوم فرابورس اول پذیره‌نویسی کرده و خودشان را به شرکت سهامی عام تبدیل کنند. بعد از آن موظف هستند گشایش نماد در بازار پایه انجام دهند و از انواع ابزارهای تامین مالی مثل عرضه اولیه و افزایش سرمایه استفاده کنند. پیشنهاد ما به شرکت­های سرمایه‌گذاری این است که شرایط پیش آمده در بازار سرمایه را قدر بدانند و هر چه سریع­تر برای تامین مالی طرح­ های خود اقدام کنند.

*پیشنهاد استفاده از سهام ضمانت شده برای تامین مالی پالایشگاه‌ها

این کارشناس انرژی گفت: همچنین به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود از ابزار سهام برای تامین مالی پروژه‌های پالایشی استفاده کنند زیرا استفاده از انواع اوراق باعث می­شود سرمایه­ گذار مجبور شود در طول دوره ساخت پروژه که مطمئنا سود‌دهی ندارد، به سرمایه گذاران به صورت ماهانه یا حتی سالیانه سود بدهد، اما اگر از ابزار سهام استفاده شود، سهام‌داران انتظار دریافت سود تا قبل از افتتاح پروژه را ندارند.

وی ادامه داد: با این حال اصولا مردم نمی­توانند خیلی به سهام پروژه ­های تازه تاسیس اعتماد کنند لذا خوب است با رعایت قیود و شرایط اسلامی به سمت ابزاری به نام سهام ضمانت شده حرکت کنیم. ما بررسی کردیم که استفاده چنین ابزاری امکان‌پذیر است. در این روش شرکت مجری طرح، مردم را سهامدار می­کند اما کف سود ضمانت شده مرکبی را در انتهای دوره ساخت پروژه به سهام‌داران خرد می­پردازد.

رفیعی افزود: این روش می­تواند هم برای مردم و هم برای مجریان ساخت شرکت­ های پتروپالایشی جذاب باشد. افزون بر این به کمک تنفس خوراک بخش زیادی از تامین سرمایه می­تواند از حالت نقدی خارج شود و با سهام­دار کردن تامین کنندگان کالا این کار صورت بگیرد. به عنوان مثال شرکت­ های تولیدکننده سیمان، فولاد، لوله و کمپرسور در ازای تامین تجهیزات مورد نظر قسمتی سهام این کارخانه دارای تنفس خوراک را به دست آورند و اطمینان داشته باشند بازگشت سرمایه آنها با سرعت خیلی بالاتری از ستاره خلیج فارس اتفاق می­افتد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: نکته دیگر آنکه تنفس خوراک استفاده از ابزار اوراق را در سال قبل از بهره‌برداری پروژه تقویت می­کند. شرکت­های مجری مخصوصا در سال قبل از بهره‌برداری پروژه می‌توانند از ابزار اوراق سلف موازی فرآورده در ابعادی خیلی بزرگتر از آنچه تاکنون مرسوم بوده استفاده کنند. زیرا تعهدات اوراق سلف می‌تواند از طریق تسهیلات تنفس خوراک در سال اول و دوم به یکباره بازپرداخت شود.

*تامین مالی طرح‌های پالایشی از بورس مانع حبابی شدن بازار می‌شود

وی درباره طرح­های ارسالی به وزارت نفت عنوان کرد: بسیاری از طرح­هایی که در زمره طرح­های برگزیده وزارت نفت به شمار می­روند، مواردی هستند قبلا هم تعریف شده بودند و مجوز خوراک وزارت نفت را داشتند. خیلی از آنها حتی مذاکرات برای اخذ لایسنس را هم انجام داده بودند و تعدادی حتی خرید نهایی لایسنس را کامل کرده بودند. حتی بعضی از آنها کار سفارش­ گذاری برخی از متریال و طراحی فیت را پیش‌تر انجام داده‌اند.

رفیعی گفت: شروع فرآیند تامین مالی این طرح‌ها در گرو این است که جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی تشکیل شده و نتیجه گزینش‌­ها از سوی وزارت نفت اعلام شود. بر این اساس سرمایه­ گذاران می­توانند ظرف مدت کمتر از 6 ماه از ابزار مالی فرابورس استفاده کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم عزم ملی برای اجرای این قانون گفت: اگر اهتمام ملی در این زمینه صورت بگیرند و مسئولین توجه ویژه‌ای برای سرعت‌بخشی احداث پتروپالایشگاه‌­ها بکنند، این شرکت‌ها می‌توانند از فرصت طلایی که در بازار سرمایه ایجاد شده است، استفاده کنند. از طرفی تامین مالی طرح‌هایی همچون احداث پالایشگاه که با تولید و فضای واقعی اقتصاد کشور ارتباط دارند می‌تواند باعث اطمینان بخشی به بازار سرمایه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضای مردم برای حضور در بورس زیاد شده است که به تبع آن باید عرضه شرکت­ها در بورس و فرابورس افزایش یابد. در غیر این صورت اگر عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد، حباب ایجاد خواهد شد. لذا در این شرایط حضور شرکت­های پتروپالایشی می­تواند فرصت خوبی باشد. تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها یعنی گره زدن بخش واقعی اقتصاد به بورس. بدین صورت ریسک ناشی از حبابی شدن بازار بورس نیز تعدیل می‌شود.



منبع : فارس 


کد مطلب: 28054

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28054/خبری-یک-فرصت-سوزی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir