۰

ایران به دنبال منابع جدید نفت و گاز

در ۴ ماه نخست سال جاری در بخش خشکی حدود ۹ هزار متر حفاری و عملیات تکمیل ۲ حلقه چاه اکتشافی در خشکی و آزمایشات بهره‌دهی یک حلقه چاه اکتشافی درخشکی به پایان رسیده است. هم‌چنین در همین مدت ۳۱۸۸ متر در چاه اکتشافی دریایی عملیات حفاری انجام شده است.
نفت ایران | میز نفت
نفت ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مسعود انصاری، رییس اداره برنامه ریزی و کنترل طرح‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درخصوص فعالیت‌های اکتشافی چهار ماه نخست سال 1399 گفت: در دو بخش حفاری اکتشافی و ژئوفیزیک از ابتدای سال 99 فعالیت های متعددی صورت گرفته است.

وی افزود: در بخش حفاری اکتشافی در 4 ماه نخست سال 1399 مجموعاً 6 دکل در خشکی و یک دکل در بخش دریایی در حال حفاری بر روی 7 چاه اکتشافی در طرح‌های دزفول شمالی، دزفول جنوبی، دشت آبادان و خلیج فارس بوده اند که این مدت در بخش خشکی حدود 9 هزار متر حفاری و عملیات تکمیل 2 حلقه چاه اکتشافی در خشکی و آزمایشات بهره‌دهی یک حلقه چاه اکتشافی درخشکی به پایان رسیده است. هم‌چنین در همین مدت 3188 متر در چاه اکتشافی دریایی عملیات حفاری انجام شده است.

انصاری اذعان داشت: هم‌چنین برنامه‌ریزی جهت شروع عملیات حفاری 8 حلقه چاه اکتشافی در سال 1399 در طرح‌های دشت گرگان و جنوب خزر با حفر یک حلقه چاه اکتشافی، طرح مغان با حفر یک حلقه چاه اکتشافی، طرح کپه داغ با حفر یک حلقه چاه اکتشافی، طرح دشت آبادان با حفر دو حلقه چاه اکتشافی، طرح دزفول جنوبی یک حلقه چاه اکتشافی، طرح فارس یک حلقه چاه اکتشافی و طرح خلیج فارس با حفر یک حلقه چاه اکتشافی دریایی در این مدت انجام شده است.

وی ادامه داد: جهت ساخت محل چاه و جاده دسترسی 6 حلقه چاه از 7 حلقه چاه اکتشافی که درخشکی قراردارند، قرارداد منعقد شده و عملیات بسترسنجی محل چاه اکتشافی دریایی نیز انجام شده و پیمانکاران در حال اجرای ادامه کار هستند.

انصاری درخصوص فعالیت های انجام شده در حوزه ژئوفیزیک گفت: در این بخش در چهار ماه نخست سال 1399 عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی و دو بعدی در پروژه‌های پانیذ (دشت‌آبادان) و پروژه باشت (طرح دزفول جنوبی) در حال انجام است که مجموعاً 291 کیلومتر لرزه‌نگاری دو بعدی انجام شده است و برنامه‌ریزی جهت برداشت خطوط سه‌بعدی انجام و به زودی عملیات برداشت سه‌بعدی شروع خواهد شد.

وی تاکید کرد: قرارداد برداشت لرزه‌نگاری دو بعدی در منطقه شمال شرق در طرح کپه داغ نیز امضا و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

انصاری افزود: در بخش ژئوفیزیک غیرلرزه‌ای عملیات برداشت گرانی و مغناطیس‌سنجی در پروژه‌هایی در دشت آبادان و کپه داغ در حال انجام بوده که مجموعاً حدود 5200 ایستگاه برداشت شده است. هم‌چنین قرارداد عملیات گرانی و مغناطیس سنجی در طرح‌های مکران (جازموریان) و ایران مرکزی(بستان آباد) منعقد شده است که پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه جهت شروع عملیات هستند.




منبع : تسنیم
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 28058
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *