۰

عواملی که مانع افزایش قیمت نفت می‌شوند

افزایش مجدد عرضه نفت به بازار، بی ثباتی های مربوط به همه گیری ویروس کرونا و رونق انرژی های تجدید پذیر مانع افزایش قیمت نفت شده است.
قیمت نفت | میز نفت
قیمت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علیرغم اخبار مثبت فراوان در مورد کاهش ذخایر نفت دنیا یا تعهد کامل اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس به قرارداد کاهش تولید، قیمت نفت نتوانسته طی هفته های اخیر افزایش چندانی داشته باشد.

پس از این که وزارت کار آمریکا هفته گذشته گزارش داد آمار هفتگی بیکاری در این کشور به 1.06 میلیون نفر رسیده است، قیمت نفت دوباره به محدوده کمتر از 40 دلار در هر بشکه بازگشت. این گزارش تنها یک هفته پس از آن اعلام شد که نرخ بیکاری هفتگی در آمریکا برای اولین بار از ماه مارس به زیر یک میلیون نفر رسیده بود. بنابراین تردیدها در مورد ادامه داشتن رشد اقتصادی افزایش یافته است.

 بی ثباتی قیمت نفت به سطح قبل از بحران کرونا باز گشته و به نظر نمی رسد هیچ چیز بتواند بازار ها را تکان دهد. در اینجا به سه دلیلی اشاره می‌کنیم مانع افزایش قیمت نفت شده است:

1- افزایش مجدد عرضه نفت به بازار

 عرضه مازاد نفت به بازار و کمبود منابع ذخیره سازی دلیل اصلی سقوط قیمت نفت به محدوده منفی در آوریل برای اولین بار در تاریخ بود. شرایط در حال حاضر بهتر از چهار ماه گذشته است بنابراین قیمت نفت توانسته یک بهبودی نسبی داشته باشد.

ولی یک خطر وجود دارد: اگرچه موجودی نفت آمریکا طی دو هفته گذشته رو به کاهش بوده ولی از مقدار این کاهش کم شده است. طبق اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، ذخایر نفت آمریکا 10.6 میلیون بشکه در هفته منتهی به بیست و چهارم جولای کاهش یافته است. رقم کاهش موجودی نفت آمریکا در 3 هفته پس از آن به ترتیب 7.4 میلیون، 4.5 میلیون و 1.6 میلیون بشکه بوده است.این نگرانی وجود دارد که این روند متوقف شده و موجودی نفت آمریکا دوباره افزایش یابد که مانع افزایش قیمت نفت می شود.

ریستاد انرژی هشدار داده کم شدن از میزان کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس و بهبود نامتوازن تقاضا برای نفت شرایط را برای قیمت نفت سخت‌تر خواهد کرد.

2- بی ثباتی های مربوط به همه گیری ویروس کرونا

بخش زیادی از افزایش اخیر قیمت نفت و بازار سهام به خاطر خوش بینی در مورد تولید واکسن ویروس کرونا بوده است. در واقع، مسابقه برای ساخت این واکسن به بالاترین حد خود رسیده است. 185 تیم تحقیقاتی در سراسر دنیا به دنبال یافتن واکسن این ویروس هستند و روند تولید آن را به مراحل پایانی رسانده اند.

ولی ساخت واکسن در شرایط معمول یک فرایند نسبتاً طولانی مدت است و ایمنی در آن بالاترین اولویت را دارد. در شرایطی که هیچ زمان مشخصی برای تولید انبوه واکسن کرونا اعلام نشده است، اقتصاد جهان و بازارهای نفت همچنان آسیب پذیر خواهند بود. اوپک در ماه گذشته اعلام کرد سرعت بهبود بازار نفت به خاطر اوج دوباره همه‌گیری ویروس کرونا کندتر از حد انتظار است.

3- رونق انرژی های تجدید پذیر

هیچ دلیلی وجود ندارد قیمت پایین نفت تاثیر منفی بر سرعت توسعه انرژی های تجدید پذیر داشته باشد. بر عکس، تقاضا برای این نوع از انرژی طی همه گیری ویروس کرونا افزایش داشته است، یعنی زمانیکه تقاضا برای سوخت های فسیلی به پایین‌ترین رقم در تاریخ رسیده است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 28163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *