۰
طرح شکست خورده پالایشگاه سیراف دستاورد زنگنه است

دستاوردسازی بنزینی ژنرال بی‌ستاره

دلیل افزایش تولید حدود 37 میلیون لیتری بنزین در روز در دولت یازدهم و دوازدهم ناشی از تکمیل پروژه‌هایی بود که در دولت نهم و دهم کلید خورده و حداقل با پیشرفت 70 درصدی به زنگنه تحویل داده شده است.
زنگنه | میز نفت
زنگنه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در روزهای اخیر و به مناسبت هفته دولت، بیژن زنگنه وزیر نفت به ارائه دستاوردهای دوران وزارت 7 ساله خود در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخته است. در این بین یکی از دستاوردهایی که موردتاکید وزیر نفت است مربوط به افزایش تولید بنزین از روزانه 52 میلیون لیتر در سال 92 به روزانه 107 میلیون لیتر در سال 98 است.

بیژن زنگنه در توضیح چگونگی افزایش 115 درصدی در تولید بنزین به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دوران خود اشاره کرد و گفت: «طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طور کامل در زمان وزارت من برنامه‌ریزی شد و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی مثل بندرعباس نیز از اقدامات من بود. به شما بگویم که کار احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ما آغاز کردیم و در آخر نیز ما به اتمام رساندیم. اگر دولت نبود پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز ساخته نشده بود».

در این بین اما به نظر می‌رسد که برخی از آمار و ارقام گفته شده توسط وزیر نفت دقیق نباشد. لذا در ادامه به بررسی صحت و سقم اظهارات زنگنه و دستاوردهای وی در زمینه تولید بنزین خواهیم پرداخت.

*آمارسازی زنگنه درباره میزان تولید بنزین از سال 92 تا 98

بررسی گزارش‌های مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی و آمارنامه‌های منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که اعداد و ارقام ذکر شده توسط وزیر نفت درباره میزان تولید بنزین در سال 92 و 98 نادرست است. در این راستا طبق گزارش مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش، میزان تولید بنزین پایه در سال 92، 59.5 میلیون لیتر در روز بود (تصویر 1). همچنین طبق گزارش عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان تولید بنزین پایه در سال 98 به روزانه 96.7 میلیون لیتر بنزین رسیده است (تصویر 2). گفتنی است افزایش تولید بنزین پایه در سال 92 نسبت به سال 91 بخاطر افتتاح فاز دوم پالایشگاه شازند اراک در اسفندماه 91 بوده است.

بنابراین طبق گزارش‌های رسمی وزارت نفت، ادعای زنگنه درباره رشد تولید بنزین از 52 میلیون لیتر در روز به 107 میلیون لیتر صحت ندارد و مستندات موجود نشان می‌دهد که تولید بنزین از روزانه 59.5 میلیون لیتر در سال 92 به روزانه 96.7 میلیون لیتر در سال 98 رسیده است یعنی در طول این 7 سال حدود 37 میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شده است.
تصویر 1- میزان تولید بنزین در سال 92
 
 
 
تصویر 2- میزان تولید بنزین در سال 98


*طرح شکست خورده پالایشگاه سیراف دستاورد زنگنه است

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد بیژن زنگنه وزیر نفت در حالی معتقد است که احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد دوران وزارت وی می‌باشد که اسناد و مدارک درباره روند پیشرفت پروژه کاملا خلاف آن را ثابت می‌کند. در این راستا بیژن زنگنه در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری در سال 92 میزان پیشرفت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 69 درصد اعلام می‌کند (تصویر 3). یعنی اکثر اقدامات مربوط به احداث این پالایشگاه در دولت نهم و دهم انجام شده است. البته در سایر آمار و ارقام میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه تا 79 درصد نیز اعلام شده است.

تصویر 3- نامه بیژن زنگنه درباره پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا سال 92
جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفت: «آقای زنگنه وقتی وزیر نفت شد اعلام کرد که پروژه ستاره خلیج فارس فاقد صرفه اقتصادی است و به همین دلیل سهام وثیقه این پالایشگاه را به قیمت دفتری واگذار کرد یعنی وزیر نفت در فرآیند واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس تجهیزاتی که با دلار 1226 تومان خریداری شده بودند و در آن زمان دلار حدود 3600 تومان بود، را بدون تجدید ارزیابی واگذار کرده است و استدلالش هم این بود که این پروژه صرفه اقتصادی ندارد. الان ایشان توسط دیوان محاسبات متخلف شناخته شده است» (تصویر 4).
تصویر 4 – گزارش دیوان محاسبات درباره تخلف بیژن زنگنه


وی ادامه داد: «طبق برنامه زمانی پروژه، پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسید ولی با تعلل ایشان فاز اول آن به صورت نمایشی در ایام نزدیک به انتخابات 96 افتتاح شد و دو فاز دیگر نیز در دولت دوازدهم افتتاح شد. یعنی حداقل تاخیر در بهره‌برداری این پالایشگاه 2 سال بوده است که در این سال‌ها به خاطر واردات بنزین و عدم صادرات بنزین، خسارت و عدم‌النفع به کشور وارد شده است».

سالاری خاطرنشان کرد: «ایشان از یک طرف می‌گوید پالایشگاه ستاره خلیج فارس صرفه ندارد و سهام آن را به همین بهانه با ارزش دفتری واگذار می‌کند و حالا پروژه‌ای را که با 74 درصد پیشرفت فیزیکی از دولت قبل تحویل گرفت و با چند سال تاخیر تکمیل کرد دستاورد خود می‌داند. پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد ایشان نیست. دستاورد زنگنه پروژه سیراف است که اکنون چیزی جز زمین خاکی نیست. شروع کار طرح ستاره خلیج فارس در سال 85 اتفاق افتاد و اظهارات زنگنه فریب افکار عمومی است. در دوران زنگنه حتی یک طرح پالایشی نیز کلید زده نشده است».

*زنگنه در حوزه تولید بنزین دقیقا به چه چیزی افتخار می‌کند؟

به گزارش فارس، همانطور که اشاره شد میزان افزایش تولید بنزین در دوران 7 ساله وزارت زنگنه در دولت یازدهم و دوازدهم حدود 37 میلیون لیتر در روز بوده است. در واقع این میزان افزایش تولید بنزین در دولت یازدهم و دوازدهم حاصل بهر‌ه‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که در سال 85 احداث آن آغاز و حداقل با پیشرفت فیزیکی 69 درصدی تحویل تیم فعلی وزارت نفت شد. حال سوال اساسی این است که بیژن زنگنه در حوزه تولید بنزین دقیقا به چه چیزی افتخار می‌کند؟ به تکمیل پروژه‌ای با حداقل 69 درصد پیشرفت فیزیکی که ابتدا آن را اقتصادی نمی‌دانست و سپس آن را با چندین سال تعویق تکمیل کرد؟ یا به واردات بنزین در این چند سال در سایه تعویق چندساله در تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس؟

*طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس با پیشرفت 85 درصد به زنگنه رسید

زنگنه همچنین در بخشی دیگری از اظهاراتش به انجام طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه‌های کشور از جمله پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد. این در حالی است که اجرای طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس با هدف افزایش تولید حدود 4.8 میلیون لیتر بنزین در روز در سال 86 آغاز شد و این طرح با پیشرفت فیزیکی 85.24 درصدی در اختیار تیم فعلی وزارت نفت قرار گرفت و در سال 94 به بهره‌برداری رسید یعنی در مجموع می‌توان گفت که تنها دستاوردهای بیژن زنگنه وزیر نفت در حوزه تولید بنزین مربوط به پروژه‌هایی است که با حداقل پیشرفت 70 درصد به وی تحویل داده شده و در دوران وزارت نفتی زنگنه صرفا روبان قرمز آن‌ها توسط وی بریده شده است. اطلاعات کامل مربوط به طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس در ادامه آمده است (تصویر 5):
تصویر 5- طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس


 

به گزارش فارس، در این گزارش صحت و سقم اعداد و ارقام ذکر شده توسط وزیر نفت درباره میزان تولید بنزین بررسی شد و مشخص شد که دلیل افزایش تولید حدود 30 میلیون لیتری بنزین در روز در دولت یازدهم و دوازدهم ناشی از تکمیل پروژه‌هایی بود که در دولت نهم و دهم کلید خورده است و حداقل با پیشرفت 70 درصدی به زنگنه تحویل داده شده است. در گزارش‌های بعدی به بررسی سایر اقدامات زنگنه و تیم فعلی وزارت نفت در حوزه تولید و مصرف بنزین پرداخته می‌شود.



منبع : فارس 
 
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 28180
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *