۰

پشت کردن چین به نفت عربستان

عربستان سعودی ماه گذشته تا رتبه سوم در بین عرضه کنندگان نفت به چین پایین آمد و پس از روسیه و عراق قرار گرفت. این کشور سهم بازار خود را در چین به آمریکا باخته است.
چین و عربستان | میز نفت
چین و عربستان | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت دنیا در ماه های اخیر سهم بازار خود را در چین به آمریکا باخته است. بزرگترین وارد کننده نفت دنیا واردات خود از آمریکا را افزایش داده و خرید نفت عربستان را کم کرده است. چین در ماه های اخیر مقادیر بسیار بالایی نفت خام وارد کرده است. این کشور در ماه آوریل از پایین ترین قیمت نفت طی دو دهه گذشته استفاده کرده و ذخایر خود را از نفت ارزان پر کرد.

 شرکت های بزرگ نفت چین و پالایشگاه های مستقل این کشور در ماه آوریل محموله‌های بسیار ارزان نفت آمریکا را خریداری کردند این محموله‌ها در ماه مه بارگیری و از ماه ژوئن به‌تدریج به چین رسیدند.چین در ماه جولای در واردات نفت رکورد زد.

در همین حین، واردات نفت چین از عربستان سعودی که در ماههای مه و ژوئن به خاطر قیمت پایین نفت این کشور، به اوج رسیده بود، در ماه جولای سقوط کرد. دسترسی به نفت خام خاورمیانه پس از ماه مه به خاطر قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس سخت تر شد.

 عربستان سعودی ماه گذشته تا رتبه سوم در بین عرضه کنندگان نفت به چین پایین آمد و پس از روسیه و عراق قرار گرفت. عربستان طی دو سال گذشته همواره رتبه اول یا دوم را در لیست عرضه کنندگان نفت به چین در اختیار داشت.

 کاهش تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس هم نقش مهمی در اولویت‌های خرید چین داشته است. صادرات کمتر نفت از طرف خاورمیانه دسترسی به درجات نفتی این منطقه را سخت‌تر کرده و قیمت آن را افزایش داده است.

 صادرات نفت عربستان به چین در ماه جولای 23.4 درصد کاهش یافت و به 1.26 میلیون بشکه در روز رسید، در حالیکه واردات چین از آمریکا 139 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به 864200 بشکه در روز رسیده است. آمریکا در حال حاضر در رتبه پنجم در میان عرضه کنندگان نفت به چین قرار دارد.

 عربستان سعودی سهم بازار خود را در چین نه فقط به آمریکا بلکه به برزیل هم باخته است. 

عربستان سعودی این فرصت را دارد که تا پایان سال جاری میلادی سهم بازار خود را در چین تقویت کند ولی مطمئناً عربستان تعیین‌کننده شرایط بازار نخواهد بود، بلکه تقاضا و حاشیه های سود پالایشگاهی، تفاوت قیمت درجه های مختلف نفت از مناطق مختلف و سیاست چین برای خرید نفت تعیین کننده خواهند بود.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 28197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *