۰
​موافقت ضمنی دولت بادرخواست زنگنه

پول پالایشگاه‌ها در جیب وزارت نفت

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی گفت: وزارت نفت درخواست سهم درآمدی از صندوق دارا یکم را به مقامات ارائه کرده که توافق ضمنی با این درخواست صورت گرفته است.
پول پالایشگاه‌ها در جیب وزارت نفت
به گزارش میز نفت، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی در گفتگو با مهر با اعلام موافقت وزارت نفت با تمدید مهلت پذیره نویسی صندوق پالایش یکم گفت: مجری این طرح شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی است، اما با توجه به موافقت سازمان خصوصی سازی، وزارت نفت هم مخالفتی برای تمدید زمان ندارد.

وی درباره درخواست وزارت نفت برای تخصیص سهم از درآمد فروش سهام این صندوق به وزارت نفت اظهار داشت: وزارت نفت این درخواست را مطرح کرد و توافق ضمنی هم با این درخواست صورت گرفته است، امیدواریم این توافق نهایی و اجرایی شود.

افزایش ارزش سهام ۴ پالایشگاه

 دولت که قصد دارد باقیمانده سهام خود در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز را واگذار کند، در نخستین اطلاعیه خود اعلام کرد که تاریخ پذیره‌نویسی برای خرید این سهام از ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور است اما به دلیل بسته شدن نمادهای این شرکت‌ها و روزهای منفی بازار، این مهلت تا امروز یعنی ۲۶ شهریور تمدید شد.

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ ۱۵ شهریورماه، معامله نمادهای شتران، شبریز، شپنا و شبندر را ممنوع کرد و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد این نمادها حداکثر تا تاریخ ۲۶ شهریورماه باید گزارش مالی از وضعیت خود با توجه به فرمول جدید قیمت‌گذاری خوراکشان ارائه دهند.

بر اساس دستورالعمل جدیدی که وزارت نفت برای تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌های کشور، پایه فرمول تعیین بهای خوراک از قیمت نفت فوب خلیج‌فارس به قیمت سبد صادراتی نفت ایران تغییریافته بود؛ این به معنای کاهش نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و افزایش سوددهی آن‌هاست و به همین دلیل، باید گزارش‌های جدید مالی با نرخ خوراک جدید در کدال ثبت می‌شد.

این پالایشگاه‌ها البته چند روز پس از توقف نماد خود گزارش‌های خود را در کدال به ثبت رساندند که به معنای آمادگی نمادهایشان برای انجام معامله بود اما شرکت بورس تصمیم گرفت همچنان آن‌ها را متوقف نگه دارد.

با شفاف‌سازی انجام شده در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی، سود هرسهم پالایشگاه اصفهان طی سه ماه نخست سال جاری ۵۷ درصد، پالایشگاه تهران ۶۷ درصد، پالایشگاه بندرعباس ۷۲ درصد و پالایشگاه تبریز ۷۴ درصد افزایش داشته است.

ازآنجایی‌که نماد این چهار پالایشگاه‌ها پس از شفاف‌سازی و ثبت در کدال می‌توانست از ممنوعیت خارج شود اما تاکنون متوقف مانده است. شرکت بورس اوراق و بهادار از هفته گذشته تا به امروز نسبت به بازگشایی نمادهای شتران، شپنا، شبریز و شبندر تصمیمی نگرفته است ولی رئیس سازمان خصوصی سازی در این باره اعلام کرد زمان پذیره نویسی تا یکشنبه ۳۰ شهریور سال جاری تمدید شده است.

از آنجا که امروز، آخرین‌مهلت پذیره‌نویسی برای خرید سهام این پالایشگاه در قالب صندوق پالایش یکم اعلام شده بود، با توجه به بسته بودن ۱۱ روزه این نمادها و مبهم ماندن ارزش نمادهای پالایشی استقبال چندانی از این صندوق نشد به همین دلیل سازمان بورس طی اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت پذیره نویسی این صندوق تا روز یکشنبه آینده خبر داد.

از چند روز پیش هم کارشناسان بازار سرمایه خواستار تمدید پذیره‌نویسی این صندوق تا چند روز پس از بازگشایی این نمادها شده بودند.

برخی منابع می‌گویند یکی از دلایل طولانی شدن روند واگذاری سهام دولت در پالایشگاه‌ها، اختلاف وزارت نفت و وزارت اقتصاد است بطوری که وزارت نفت خواستار واریز سهام به فروش رفته به حساب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که فلاحتیان با تائید این موضوع، از توافق ضمنی با دولت برای این مهم خبر داده است.
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 28364
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *