۰

بسپارید به بخش خصوصی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: نخستین گام برای توسعه اتوگاز اصلاح قیمت LPG است. با این اقدام بخش خصوصی زیرساخت توسعه اتوگاز را ایجاد می‌کند و اصلا نیاز به هزینه‌کرد دولت برای احداث جایگاه‌ها و یا دوگانه‌سوزی رایگان نیست.
صالحیف رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی| میز نفت
صالحیف رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی| میز نفت
به گزارش میز نفت، حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با  فارس با اشاره به ضرورت توسعه اتوگاز در کشور گفت: در حال حاضر تولید ال.پی.جی کشور ١٠تا ١٢ میلیون تن است که حدود ٣ میلیون تن آن صادر می‌شود و متاسفانه مابقی آن در داخل مورد مصرف بهینه قرار نمی‌گیرد. بخش قابل توجهی از این ال.پی.جی در خطوط لوله گاز مصرفی زده می‌شود و یا در پالایشگاه‌ها به عنوان مشعل سوخته میشود و هدر می‌رود که لازم است برای آن فکری شود.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های موجود برای استفاده از ال.پی.جی استفاده از آن در خودروها و وسایل نقلیه عمومی است. بسیاری از کشورها هم اکنون از LPG به عنوان سوخت پاک اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند و با جایگزینی LPG به جای گازوئیل درآمد بیشتری را به دست می‌آورند و از طرفی مشکلات زیست محیطی آنها نیز حل شده است.

صالحی در ادامه اظهار داشت: به نظرم اینکه ما نمی‌توانیم در حوزه سوخت و توسعه اتوگاز تصمیمات اساسی بگیریم، به موضوع قیمت حامل‌های انرژی و سوبسیدی که بابت آن پرداخت می‌شود ارتباط دارد. فارغ از بحث درآمدی مردم و موضوعات اجتماعی، در حال حاضر قیمت بنزین و گازوئیل و سایر سوخت‌ها در ایران نسبت به سایر دنیا ارزانتر است و اگر می‌خواهیم LPG را نیز وارد سبد سوخت کنیم باید ابتدا قیمت آن متناسب با قیمت سایر حامل‌ها اصلاح شده و افزایش یابد.

*مدل توسعه LPG و CNG در سبد انرژی بخش حمل‌ونقل متفاوت است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: ما از مدت‌ها قبل استفاده از سی.ان.جی را در کشور شروع کردیم و اگر هم در مسیر خوبی قرار بگیرد می‌تواند سوخت جایگزین خوبی باشد. در حال حاضر هم جایگاه‌های زیادی در کشور وجود دارد و تعدادی از خودروها هم در کارخانه سی.ان.جی سوز می‌شوند اما بعضی هم با روش غیراصولی این کار را می‌کنند که بعضا موجب انفجارهایی هم شده است و اگر هم چنین اتفاقی برایشان رخ ندهد، در درازمدت به موتور ماشین آسیب می‌زند و بدین صورت آسیب‌های زیادی را به کشور وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: به نظر من جایگاه LPG در سبد سوخت نباید شبیه جایگاه CNG تصور شود بلکه مدل توسعه مطلوب برای LPG استفاده از آن در اتوبوس‌ها وحمل ونقل عمومی است. متاسفانه در این حوزه ما سیاست راهبردی و جامعی نداریم که بتوانیم از داشته‌های انرژی خود به خوبی استفاده کنیم.

صالحی گفت: در حال حاضر می‌توان به جای اصرار گازکشی به روستاها، نیمی از تولید ال.پی.جی کشور را با هزینه کمتر در روستاها مورد استفاده قرار داد، اما ما جشن می‌گیریم که 96 درصد روستاهای کشور گازکشی شده‌اند ضمن آنکه همزمان برق‌رسانی هم شده است. ما اقتصاد مبتنی بر راهبرد و حفظ داشته‌های انرژی طراحی نکردیم. روش ما بیشتر مصرف‌گرایی بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: در صورت اراده مسئولین و اصلاح قیمت LPG می‌توان این سوخت را به سبد انرژی حمل‌ و نقل اضافه کرد. توجه داشته باشید که هر چند افزایش قیمت LPG ممکن است باعث نارضایتی کوتاه مدت بخشی از مصرف کنندگان شود اما از طرف دیگر کلی کسب و کار در این حوزه شکل می‌گیرد که باعث افزایش درآمد عمومی مردم می‌شود و کیک اقتصاد ایران را بزرگتر می‌کند.

وی گفت: پس گام اول برای توسعه اتوگاز اصلاح قیمت است تا کسب و کارهای مرتبط بصرفه و اقتصادی شود، توجه داشته باشید که اگر سیاستگذار در این حوزه به خوبی قیمت‌گذاری کند اصلا نیاز به هزینه‌کرد دولت برای احداث جایگاه‌ها و یا دوگانه‌سوزی رایگان برای توسعه اتوگاز نیست، بلکه خود بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت هزینه خواهد کرد زیرا می‌داند در این حوزه ضرر نخواهد کرد. مشکل دولت ما این است که می‌خواهد همه کارها را خودش انجام دهد و اعتقادی به بخش خصوصی ندارد و از طرفی سیاست‌گذاری و رگولاتوری درستی نیز ندارد.

*با قیمت‌گذاری منطقی LPG، بخش خصوصی زیرساخت توسعه اتوگاز را ایجاد می‌کند

صالحی اظهار داشت: اگر دولت برای توسعه اتوگاز درست سیاست‌گذاری کند و اجازه شکل‎گیری اقتصاد آن را بدهد هم بخش خصوصی برای احداث زیرساخت‌ها اقدام می‌کند و هم درآمد بالایی ناشی از صادرات سوخت معادل آزادشده LPG مصرفی نصیب دولت می‌شود. تکنولوژی LPG نیز در کشور وجود دارد و تجهیزات لازم توسط شرکت‌های ایرانی بومی‌سازی شده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اینکه ما برای ال.پی.جی برنامه‌ریزی نکنیم، مشکل ایجاد می‌کند. اگر قرار است از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم این یک راهکار است. الان ١٠ تا ١٢ میلیون تن تولید ال.پی.جی در کشور است که باید مشخص شود قرار است با آن چه کنیم. در حال حاضر بخشی از آن را در لوله‌های گاز طبیعی خانگی تزریق می‌کنند و بخشی را در مشعل می‌سوزانند. در حالی که این سوخت ارزشمندی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع ما نیازمند سند راهبردی در حوزه انرژی هستیم. اخیرا وزارت نفت سندی در این خصوص ارائه کرده که به تصویب دولت هم رسید. اما این سند بدون هماهنگی با فعالین این حوزه و بخش خصوصی تهیه شد. این سند ایراداتی دارد از جمله اینکه به انرژی‌های نو و بحث خودورهای برقی توجهی کمی شده است. درست است که ما منابع نفت و گازی زیادی داریم اما نمی‌توان نسبت به خودروهای برقی که در آینده نقش زیادی دارند، بی‌توجه ماند. لذا طبق فرمایش مقام معظم رهبری و بر اساس اقتصاد مقاومتی که همان اقتصاد درون‌زای برون‌گرا می‌باشد داشته هایمان را حفظ کنیم و از آن ارزش افزوده ایجاد کنیم و در این راستا ما باید ظرفیت‌ها را جستجو کنم تا به توسعه عمومی برسیم.
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب: 28495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *