۰

​ لزوم اصلاح شیوه قیمت‌گذاری وکیوم باتوم

عضو هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: کاهش قیمت قیر در داخل کشور نیازمند اصلاح شیوه قیمت‌گذاری وکیوم باتوم است. پالایشگاه‌ها نباید خوراکشان را بر مبنای قیمت تحریمی دریافت کنند ولی فرآورده را بر مبنای قیمت جهانی در داخل عرضه کنند.
​ لزوم اصلاح شیوه قیمت‌گذاری وکیوم باتوم
به گزارش میز نفت، محسن ورزشکار عضو هیئت مدیره انجمن قیر ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تصمیم دولت برای عرضه قیر خارج از بورس کالا گفت: برداشت بنده این است که این تصمیم جهت کنترل قیمت قیر در ماه‌های اخیر بوده است. از اردیبهشت ماه تاکنون قیمت قیر در بورس کالا حدودا 2.7 برابر شده است و احتمالا دولت گمان کرده این افزایش قیمت ناشی از رقابت قیر در بورس کالاست در حالی که این ریشه‌یابی مسئله غلط است.

وی افزود: بورس کالا یک نهادی است که می‌تواند به شفافیت معاملات کمک کند و صرفا یک ابزار است نه علت. در صورت انجام معاملات در بورس کالا می‌توانیم متوجه شویم چه شرکت‌هایی با چه قیمتی محصولات خود را در تابلوی بورس عرضه می‌کنند و خریدارها چه شرکت‌هایی هستند و بدین ترتیب کنترل بر بازار قیر امکان پذیر می‌شود.

ورزشکار گفت: افزایش قیمت قیر ارتباطی با کارکرد بورس کالا ندارد بلکه ناشی از افزایش قیمت خوراک قیر (وکیوم باتوم) بوده است توسط انجمن صنفی پالایشگاه‌ها انجام می‌شود که به نظر من شیوه غلط قیمت‌گذاری باعث این مشکلات بوده است. برای قیمت‌گذاری ماده اولیه قیر باید یک نهاد رگلاتوری تشکیل دهیم که هم دولت و نماینده پالایشگاه‌ها و هم خریدار وکیوم باتوم و فعالان بخش خصوصی حضور داشته باشند تا همه جوانب رعایت شود ولی الان کل فعالیت قیمت‌گذاری صرفا توسط فروشنده انجام می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر ایران افزود: در حال حاضر قیمت‌گذاری وکیوم باتوم در فرمولی محاسبه می‌شود که نرخ آن دلاری است و بر مبنای سامانه نیما است. نرخ دلار در سامانه نیما در چند ماه اخیر روندی صعودی داشته است که این موضوع باعث افزایش قیمت وکیوم باتوم و در نتیجه افزایش قیمت قیر در بورس کالا شده است لذا افزایش قیمت قیر ارتباطی به عملکرد بورس کالا ندارد.

*لزوم اصلاح قیمت‌گذاری وکیوم باتوم متناسب با قیمت‌های تحریمی

وی گفت: فرمول مشخص شده برای قیمت‌گذاری وکیوم باتوم نیاز به اصلاحاتی دارد که بتوان مشکل فعلی افزایش قیمت قیر را حل کرد. یک ماه قبل وزارت نفت روش نرخ گذاری قیمت خوراک پالایشگاه‌ها را تغییر داد. قیمت خوراک پالایشگاه‌ها براساس فوب دبی و عمان محاسبه می‌شد ولی طبیعتا قیمت نفت ایران با توجه به تحریم‌ها کاهش یافته است در نتیجه وزارت نفت خوراک پالایشگاه‌ها را بر مبنای قیمت نفت تحریمی ایران اصلاح کرد.

ورزشکار گفت: اما علی رغم اینکه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها اصلاح شد آنها همچنان قیمت وکیوم باتوم را با قیمت‌های جهانی و براساس نشریه پلتس برای داخل کشور قیمت‌گذاری می‌کنند که خیلی بالاتر از قیمت واقعی شرایط تحریمی است. متاسفانه زنجیره قیمت‌گذاری خوراک در بخش پالایشگاهی متوقف شد. اگر یک پالایشگاه قیمت خوراکش را براساس قیمت تحریمی دریافت می‌کند باید قیمت فرآورده ویژه‌اش را هم در بازار داخلی اصلاح نرخ کند.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: در حال حاضر بودجه عمرانی کشور تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است و این در کنار افزایش قیمت ارز در سامانه نیما و افزایش قیر در بورس کالا مشکلات را دوچندان می‌کند. در نتیجه یک راهکار برای کاهش قیمت قیر در بورس کالا و کمک به اجرای پروژه‌های عمرانی، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری وکیوم باتوم تولید در پالایشگاه‌ها با توجه به قیمت تحریمی و واقعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه چاره کار خارج کردن عرضه قیر ازبورس کالا نیست و اتفاقا این اقدام ممکن است وضعیت بازار قیر را بدتر از گذشته کند، زیرا در این صورت دیگر هیچ یک از معاملات قیر شفاف نخواهد بود و قیمت‌گذاری از بین می‌رود. در این صورت امکان تنظیم بازار وجود نداشته و بستری برای فساد هم ایجاد می‌شود. بنابراین از بین بردن شفافیت بازار کمکی به نظارت و کنترل بازار نمی‌کند بلکه ممکن است بسترساز افزایش قیمت شود.
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب: 28496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *