۰

ذخایر نفت جهان افزایش یافت

با وجود تعهد بالای اعضای ائتلاف اوپک پلاس به کاهش تولید، ذخایر نفت جهان حدود ۲۲۰ میلیون بشکه بیشتر از متوسط ۵ ساله برای این زمان از سال قرار دارند.
نفت جهان | میز نفت
نفت جهان | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، عربستان سعودی درفکر لغو طرح کم‌کردن کاهش تولید اوپک است که قرار بود در ژانویه سال آینده میلادی اجرایی شود.

اوپک و شرکایش به رهبری روسیه در آوریل توافق کردند 9.7 میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را در پاسخ به سقوط تقاضا پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا پایین بیاورند تا از قیمت نفت حمایت شود. قرار بود 2 میلیون بشکه در روز در ماه جولای از این کاهش تولید کم شود و 2 میلیون بشکه در روز هم در ژانویه 2021.

ولی علی‌رغم این کاهش تولید، تقاضا همچنان در بحبوحه‌ی ادامه همه‌گیری ویروس کرونا پایین بوده و قیمت نفت به سطح قبل از بحران کرونا بازنگشته است. با وجود تعهد بالای اعضای ائتلاف اوپک پلاس به کاهش تولید، ذخایر نفت جهان حدود 220 میلیون بشکه بیشتر از متوسط 5 ساله برای این زمان از سال قرار دارند.

در حالی که تولید نفت اوپک پلاس رو به کاهش است، لیبی که از این قرارداد معاف شده بود، تولید نفت خود را افزایش می‌دهد. این کشور آفریقای شمالی تولید نفت خود را از 100 هزار بشکه در روز در آغاز ماه سپتامبر به حدود 300 هزار بشکه در روز در اوایل اکتبر رسانده است.

 بازار نمی‌تواند عرضه دو میلیون بشکه اضافی در ماه ژانویه را تحمل کند بنابراین به نظر می‌رسد این تصمیم باید لغو شود. این خبر همزمان با گزارش رسمی اوپک منتشر شد که در آن آمده است این گروه انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت رونق گرفته و در 2022 به سطح قبل از بحران کرونا برسد و پس از آن تا اواخر دهه 2030 به اوج رسیده و سپس ثابت شود.

اوپک در گزارش خود از دورنمای جهانی نفت نوشت:«با فرض اینکه همه‌گیری ویروس کرونا تا سال آینده میلادی مهار شود، تقاضای نفت تا حدی در 2021 رشد کرده و در میان مدت رو به افزایش می‌رود».




منبع : تسنیم
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب: 28542
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *