۰

بازار نفت همچنان درگیر کرونا

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد بازار نفت تا مدتها گرفتار آسیب وارد شده از همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود و اگر بیماری کووید ۱۹ در سال آینده میلادی کنترل شود، تقاضا برای نفت تا ۲۰۲۳ به سطح قبل از بحران کرونا باز می‌گردد.
کرونا | میز نفت
کرونا | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بازار نفت تا مدتها گرفتار آسیب وارد شده از همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود و سالها طول می‌کشد تا سطح تقاضا بهبود یابد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید

این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد 8 درصد از مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی کاهش یافته که رقمی بی‌سابقه است. اگر بیماری کووید 19 در سال آینده میلادی کنترل شود، تقاضا برای نفت تا 2023 به سطح قبل از بحران کرونا باز می‌گردد.

حتی در این صورت هم همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر ماندگاری بر تقاضای نفت خواهد گذاشت. آژانس بین‌المللی انرژی بر این پیش‌بینی خود تاکید کرد که تقاضای جهانی نفت در 2030 به اوج خود می‌رسد ولی رقم آن پایین تر از پیش بینی سال گذشته خواهد بود.

فاتح بیرول، دبیرکل این آژانس در گزارش سالانه خود از دورنمای انرژی جهان آورده است:«دوره رشد تقاضای جهانی نفت در دهه آینده پایان می‌یابد».

آژانس بین المللی انرژی در گزارش سال گذشته خود نوشته بود زمان مشخصی برای اوج تقاضای نفت در آینده وجود ندارد ولی حالا اعلام کرده اگر روند بهبودی از همه‌گیری ویروس کرونا کندتر شود، آسیب‌های اقتصادی پایدارتر خواهند بود و تقاضای نفت تنها چند سال تا اوج رشد خود فاصله خواهد داشت.

طبق پیش‌بینی این آژانس، رشد بلند مدت تقاضای نفت به خاطر تغییر به سمت خودروهای برقی و خودروهای دارای انرژی‌های پاک‌تر مهار خواهد شد. مصرف نفت سالانه 750 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و در 2030 به 103.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم دو میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی این آژانس در گزارش سال گذشته است.

افزایش تقاضا برای نفت در کشورهای در حال توسعه مخصوص هند متمرکز خواهد بود و بیشتر به تولید پلاستیک و محصولات پتروشیمی می‌رسد تا سوخت جاده‌ای و حمل و نقل. پس از سال 2023 رشد سالانه تقاضای نفت تنها 100 هزار بشکه در روز خواهد بود.

 در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است در بدترین شرایط، مصرف نفت تا اواخر دهه 2020 به سطح طبیعی باز نمی‌گردد و بلافاصله پس از آن به زیر صد میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

دیدگاه آژانس بین المللی انرژی و شرکت های بین المللی نفت جهان همگام با پیش بینی هفته گذشته اوپک است که رشد تقاضای نفت را تنها تا دو دهه آینده تعیین کرده بود. اوپک تخمین می‌زند مصرف نفت در 2022 به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد یعنی یک سال زودتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی.




منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 28571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *