اوپک وعده داد

29 مهر 1399 ساعت 13:18

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک با اذعان به کندی روند احیای بازار نفت، وعده داد در جلوگیری از ریزش قیمتهای نفت، به موقع اقدام خواهد کرد.


به گزارش میز نفت ، در حالی که شش هفته به زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس برای بررسی سیاست تولید این گروه در سال ۲۰۲۱ زمان باقی مانده است، کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در دیدار روز دوشنبه خود اعلام کرد به دقت اوضاع بازار را زیر نظر دارد و اگر ضرورت ایجاب کند، برای طرح پیشنهاد محدودیت بیشتر عرضه تردید نخواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنرانی آغازین این نشست گفت: ما هر آنچه در جهت منافعمان ضروری باشد، انجام خواهیم داد. بازار نفت پیامهای متضادی زیادی را در ماه گذشته ارسال کرد اما هیچ کس در بازار نباید نسبت به عزم و نیت ما تردیدی داشته باشد.

گروه اوپک پلاس که متشکل از ۲۳ کشور است، از اوت حدود دو میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده و قرار است در ژانویه ۱.۹ میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدش اضافه کند. اما با ضعیف شدن احیای تقاضا و همزمان، افزایش تولید لیبی روبرو شده که مسیر بهبود مستمر قیمت نفت را ناهموار کرده اند. نفت برنت به مدت چندین هفته در حدود ۴۰ دلار در هر بشکه حبس شده است.

نمایندگان این گروه به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفته اند که اوپک پلاس ممکن است تمدید کاهش عرضه به میزان فعلی را مورد بررسی قرار دهد اما هر گونه توافق جدیدی مستلزم مذاکرات سیاسی ظریف و احتمالا امتیازات به کشورهایی خواهد بود که نگران محدود کردن تولیدشان هستند.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک به ریاست مشترک شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی وی به این گروه درباره سیاست تولید توصیه ارایه می کند و هر گونه موافقت یا تغییر سیاست تولید در نشست آینده وزیران اوپک پلاس که روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر (۱۰ و ۱۱ آذر) برگزار می شود، تصمیم گیری خواهد شد.

این کمیته دو هفته دیگر در ۱۷ نوامبر یک نشست مجازی برگزار می کند.

در نشست روز دوشنبه، دورنماهای مختلف بازار نفت در سال ۲۰۲۱ از جمله سناریوهایی که تقاضای ضعیفتر برای نفت و تولید بالاتر لیبی را پیش بینی کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. تحقق چنین سناریویی به معنای اشباع عرضه بازار نفت خواهد بود که هم اکنون با سطح بالای ذخایر مواجه است.

نواک در سخنرانی آغازین خود گفت: با وضع مجدد قرنطینه در بسیاری از کشورها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، بازار نفت شاهد کندی روند احیای تقاضاست. اما موج دوم شیوع ویروس کرونا احتمالا به شدت بحران اولیه در بهار امسال، به اقتصاد جهانی آسیب نمی زند.

وی خاطرنشان کرد برخی پیش بینی می کنند سرمایه گذاری بالادستی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می دهد که به میزان قابل توجهی بالاتر از افت تقاضایی است که مشاهده می شود.

نواک گفت: روشن است که بازار بسیار نوسانی تر از آنچه به نظر می رسد، است. ما شاهد این هستیم که چقدر ادامه روند احیا در مواجهه با ابهامات بیشمار برای بازار دشوار شده است.

تاکید دوباره بر پایبندی به تعهدات

اعضای اوپک پلاس که در ماههای پیش بالاتر از سهمیه شان نفت تولید کرده بودند، با اجرای کاهش تولید جبرانی می توانند به هدف گروه کمک کنند.

تحت این توافق، کشورهایی که بالاتر از سهمیه خود نفت تولید می کنند، با کاهش بیشتر تولید در ماههای بعد باید به جبران بپردازند. سند داخلی که برای کمیته نظارتی تهیه شده بود، نشان داد که ۱۳ کشور عضو این گروه ۲.۳۳ میلیون بشکه در روز باید کاهش تولید جبرانی انجام دهند.

شاهزاده عبدالعزیز که پایبندی به توافق را به عنوان اولویت اصلی قرار داده است، اظهار کرد که امیدوار است این کشورها کاهش تولید جبرانی خود را تا پایان سال انجام دهند.

نواک و شاهزاده عبدالعزیز اعلام کردند کشورهایشان که بزرگترین اعضای اوپک پلاس هستند، بر حفظ همکاری در بازار نفت از طریق گروه اوپک پلاس متعهد شده اند.

این دو کشور درباره سیاست اوپک پلاس همواره هم عقیده نبوده اند به خصوص زمانی که در مارس مذاکراتشان درباره واکنش به شیوع ویروس کرونا بی نتیجه خاتمه یافت و به جنگ قیمت کوتاه مدت منتهی شد. روسیه که شراکتش برای اعتبار توافق اوپک پلاس حیاتی محسوب می شود، در آن زمان تمایلی برای کاهش بیشتر تولید نداشت و پایبندی به توافق را به اندازه عربستان سعودی دنبال نمی کرد.

اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مدت یک هفته گذشته دو بار مکالمه تلفنی داشته و درباره وضعیت بازار نفت گفت و گو کرده اند و وزیران انرژی آنها هم اعلام کرده اند که در هدفشان متحد شده اند.

نواک گفت: روسیه متعهد بوده و قصد دارد همکاری با اوپک پلاس را در جهت منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تقویت کند.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: بازار باید مطمئن شود که دو تولیدکننده بزرگ در تماس دائمی هستند. هر دو کشور از فناوریهای پیشرفته و رابطه خوب در سطح رهبری برخوردار هستند که امکان مذاکرات مرتب با یکدیگر را میسر می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز که برادر نیمه تنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است در سخنرانی آغازین خود دوباره سفته بازان و معامله گران کاغذی را که به گفته وی، عوامل بنیادین را مختل می کنند، مخاطب قرار داد و به آنها هشدار داد علیه عزم اوپک پلاس برای متعادل کردن مجدد بازار حساب باز نکنند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 28606

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28606/اوپک-وعده

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir