۰
۱
افزایش انتقادات از مدیریت شرکت بهینة‌سازی

بهینه‌سازی، پاتوق یاران سیاسی زنگنه

​رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی گفت: شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی به یک دکور تبدیل شده است. متاسفانه وزارت نفت آیین‌نامه ماده 12 قانون رفع موانع تولید را به گونه‌ای تدوین کرد که طرح‌های بهینه‌سازی انجام نشود.
بهینه‌سازی، پاتوق یاران سیاسی زنگنه
آرش نجفی رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در گفت‌وگو با فارس گفته است:

* در سال 94 طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در قالب مصوباتی در نظر گرفته شد که از جمله این طرح‌ها می‌توان به نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری و برون شهری، گازسوز کردن اتوبوس‌ها، بهینه‌سازی مصرف در موتورخانه‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد. برای اجرای این طرح‌ها ظرفیت بودجه­ای خوبی هم در ماده 12 قانون رفع موانع ایجاد شد، ولی در مسیر اجرای این طرح‌ها عملا اتفاقی نیفتاد. یکی از دلایل این اتفاق سهل‌انگاری و بی‌توجهی وزارت نفت به طرح‌های بهینه‌سازی بود که گویا اصلا برای این وزارتخانه اهمیت نداشت. دلیل دیگر نیز مربوط به آیین‌نامه‌ای بود که برای اجرای این طرح‌ها توسط وزارت نفت نگارش شد. به اعتقاد من این آیین‌نامه به گونه‌ای نگارش شد که طرح‌های بهینه‌سازی انجام نشود و اراده محکمی هم برای به سرانجام نرسیدن این طرح‌ها وجود داشت.

*ما یک‌ماه پیش خدمت آقای جهانگیری بودیم در آن جلسه عرض کردیم که ایده اوراق نفتی هنوز ظرفیت اجرایی دارد ولی ایشان گفتند که با مخالفت روسای مجلس و قوه قضاییه این موضوع موردپذیرش قرار نگرفت. در اینجا ما به آقای جهانگیری توضیح دادیم که ایده اوراق نفتی از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید قابلیت اجرا دارد.

*در این راستا پیشنهاد کردیم دولت و وزارت نفت اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را در دستور کار قرار دهد. پروژه اول تعریف شود، مطالعات فنی و اقتصادی طرح‌ها تهیه شده و اعداد و ارقام مربوط به میزان صرفه‌جویی محاسبه شود، میزان سرمایه‌گذاری و میزان بازگشت انرژی آن مشخص شود و دولت از محل بازگشت انرژی‌ای که در آینده صورت میگیرد اوراق نفتی بفروشد.

*به بیان دیگر به پشتوانه اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در سال‌های آینده مقداری انرژی قابل صادرات، صرفه‌جویی می‌شود. اگر دولت اوراق سلف نفتی بفروشد و از طرفی برای بازگشت سرمایه این اوراق بر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی تمرکز کند. در موعد پرداخت اصل پول و سود اوراق نیز دولت آینده می‌تواند از محل صرفه‌جویی و صادرات انرژی این مبالغ را بازگرداند. وقتی اوراق نفتی با این شیوه فروخته شود، دیگر دولت آتی نمی‌­تواند بگوید این اوراق برای من بدهی ایجاد کرده است. زیرا همزمان ظرفیت‌سازی لازم برای بازپرداخت بدهی‌ها از طریق صرفه‌جویی انرژی و صادرات آن از محل اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد شده است.

* این شرکت در زمان مدیریت آقای سیفی عملکرد خوبی داشت، ولی بعد از آن به یک دکور تبدیل شده است و الان هم حیاط خلوتی برای یاران وزیر نفت است که مثلا مدیرانی را که می­‌خواهند با حقوق بالا بازنشسته شوند چند ماه آخر خدمتشان به سمت مدیرعاملی شرکت بهینه‌سازی منصوب شده و بعد بازنشسته می‌شوند. با توجه به این اتفاقات به عقیده من وزیر نفت با اراده قاطع برای بهینه نشدن مصرف انرژی تلاش می­کند نه بهینه‌سازی مصرف انرژی. شما بگویید در 8 سال گذشته چه اتفاق واقعی در حوزه بهینه‌سازی مصرف رخ داده است؟ چقدر شدت مصرف انرژی را در کشور کاهش یافته است؟ آیا اصلا کاهش داشته است؟

*ما به عنوان نماینده بخش خصوصی در چهار سال گذشته یکبار از طرف مدیرعاملان وقت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دعوت نشدیم تا درباره طرح‌های موجود و نحوه تعامل با یکدیگر برای انجام کارها گفت‌وگو کنیم. یکبار هم نتوانستیم با اینها ملاقات داشته باشیم. مگر ماده 12 قانون نمی‌گوید باید بخش خصوصی کار را پیش ببرد؟ پس چه اتفاقی افتاده است؟ خودشان با خودشان پروژه تعریف می­‌کنند گویا این ماده 12 را برای خودشان خصوصی کردند. لذا واقعا شرکت ملی بهینه‌سازی کم‌کار ترین شرکت صنعت نفت است.

 
جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 28673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نفتی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا با این نظر موافقم:
"به عقیده من وزیر نفت با اراده قاطع برای بهینه نشدن مصرف انرژی تلاش می­کند نه بهینه‌سازی مصرف انرژی. شما بگویید در 8 سال گذشته چه اتفاق واقعی در حوزه بهینه‌سازی مصرف رخ داده است؟ چقدر شدت مصرف انرژی را در کشور کاهش یافته است؟ آیا اصلا کاهش داشته است؟"