۰
کاهش قیمت پالایش یکم به روایت آمار

ضرر 6 هزار میلیاردی به‌نام زنگنه

قیمت صندوق دارا دوم یا پالایش یکم پس از حواشی بسیاری که برای بازار سرمایه ایجاد کرد، این روزها بسیار پایین‌تر از آن‌چیزی است که به مردم فروخته شده است.
پالایشگاه | میز نفت
پالایشگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صندوق دارا دوم یا پالایش یکم که در ماه های گذشته اتفاقات بسیاری برای اهالی بازار سرمایه به همراه داشته است، این روزها دوباره بر سر زبان افتاده است.

صندوق دارا دوم که قرار بود مردادماه سال جاری عرضه شود، پس از علنی شدن اختلاف وزاری اقتصاد و نفت در این زمینه، بازار سرمایه را به یک چالش جدی وارد کرد. این اختلاف در آن زمان منجر به منتفی شدن عرضه این سهم شد. برخی کارشناسان جرقه ورود بورس به فاز اصلاح را برملا شدن این اختلاف و ایجاد بی اعتمادی به بازار می دانند.

این صندوق که متشکل از 4 نماد پالایشگاهی شتران، شبریز، شپنا و شبندر می باشد، بعد از گذشت 40 روز از زمان واگذاری هنوز قابل معامله نیستند و به نظر می رسد که تا پایان آبان ماه نیز امکان خرید و فروش این نماد فراهم نشود.

طبق مصوبه سازمان خصوصی سازی و سپس تصویب در هیئت دولت، مقرر گردید نماد دارا دوم یا پالایش یکم با 30 درصد تخفیف متناسب با قیمت روز این 4 سهام پالایشگاهی عرضه شود.
 
 

قیمت ها در روز 4 شهریور پس از اصلاح دو هفته ای از زمان ریزش بازار نشان می دهد، دولت می توانست هر واحد پالایش یکم را با تخفیف 30 درصدی با قیمت 15 هزار تومان بفروش برساند. اما اختلاف دو وزارتخانه و علنی شدن آن این فرصت را از دولت گرفت.

طبق گفته داود رزاقی، مدیر صندوق پالایشی یکم  در مورد میزان فروش پالایش یکم، حدود چهارمیلیون نفر واحدهای صندوق پالایش یکم را خریداری کردند که ارزش واحدهای خریداری شده، بیش از 13 هزار میلیارد تومان است.

یعنی با همین آمار، میتوان گفت دولت با کاهش ارزش این 4 نماد، طی دو هفته، تقریبا چیزی معادل 6.5 هزار میلیارد تومان ضرر کرده است. البته باید نقش بی اعتمادی به دولت را در این مساله نیز موثر دانست. این بی اعتمادی سبب شد، تعداد افرادی که پالایش یکم را خریداری کرده اند، نسبت به تعداد افرادی که دارا یکم خریده اند، کاهش چشمگیری داشته باشد.

پالایش یکم چقدر می ارزد؟

مطابق با آنچه در جدول بالا آورده شده است، قیمت فعلی نماد پالایش یکم بدون اعمال تخفیف حدود 8500 تومان و با تخفیف تقریبا 6000 تومان می ارزد. یعنی حدود 15 تا 40 درصد از ارزش پالایش یکم کاهش یافته است و افرادی که این نمادها را خریده اند درحال حاضر متضرر شده اند.

با نگاهی به آنچه در طی ماه های گذشته رخ داده است، عملکرد دولتمردان به اعتماد به بازار سرمایه لطمه جدی زده است. این مساله می تواند برای آینده بازار سرمایه به شدت مضر باشد و اعتمادی که بسیاری از ارکان بازار به دنبال ایجاد و تثبیت آن بودند، در حال کمرنگ شدن است.

دولت برای واگذاری شرکت های دولتی راه حل صندوق های ETF را در نظر گرفته است که با روند فعلی می توان گفت اعتماد عمومی به دولت برای خرید از این صندوق ها کاهش یافته و در صورتی ضرر سهامداران جبران نشود، دولت برای عرضه‌های اولیه بعدی در آینده به مشکل بر خواهد خورد.

مخاطبان خبرگزاری فارس سوژه های «زیان خریداران صندوق پالایش یکم جبران شود»، «صندوق پالایش یکم لغو و پول مردم بازگردانده شود»، «سهام پالایش یکم برای خرید و فروش باز شود» و «درخواست افزایش تخفیف پالایشی یکم در بورس» را در سامانه فارس من ثبت کرده اند. خبرگزاری فارس در حال پیگیری موضوع پالایش یکم و کاهش ارزش آن است.



منبع : فارس 
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 28705
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *