۲
۲
۹۴ نخبه که گرفتار مهاجرت شدند!

حمایت کارکنان وزارت نفت از فارغ‌التحصیلان گروه الف

چند سالی می‌شود که دانشجویان صنعت نفت از سیاست‌های وزارت نفت علیه این دانشگاه شکایت دارند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.
وزارت نفت | میز نفت
وزارت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، دانشگاه صنعت نفت در دولت تدبیر و امید دستخوش تغییرات بسیاری شده و این تغییرات، تاثیرات مخربی بر آینده فارغ التحصیلان و دانشجویان این مجموعه داشته و حتی منجر به فرار مغز‌ها هم شده است.

از جمله این تغییرات می‌توان به جلوگیری از استخدام دانشجویان به خصوص فارغ التحصیلان گروه الف در شرکت‌های تابعه وزارت نفت و تعطیلی دو دانشکده تهران صنعت نفت تهران و علوم دریایی محمود آباد و محدود شدن تعداد رشته‌های دانشگاه و کاهش درصد پذیرش دانشجویان در هر سال تحصیلی اشاره کرد.

جدای از آن، طبق گفته‌های محمدحسن مهری، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان، وزارت نفت برای بالا بردن کیفیت آموزشی دانشگاه صنعت نفت می‌تواند اقدام به جذب اساتید و هیات علمی جوان و با انگیزه کند، اما اخیرا خلاف این امر در حال وقوع است و عده‌ای از نمایندگان مجلس که هیچ تخصصی در حوزه نفت ندارند و تحصیلات آنان غیرمرتبط است، به عنوان استاد و عضو هیات علمی به استخدام وزارت نفت درآمدند و همین امر هم موجب دلسردی دانشجویان برای ادامه تحصیل در این مجموعه شده. جدای از آن، دانشجویان خواستار بازگرداندن بورسیه‌های شغلی هستند و این مهم، خواسته جدی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت است، چرا که انجام آن، تاثیر بسزایی روی کیفیت ورودی‌های دانشگاه خواهد داشت.

دانشجویان این دانشگاه در طی چند سال گذشته، بار‌ها و بار‌ها با برگزاری اعتراضات و تجمعاتی مخالفت خود با این سیاست‌های وزارت نفت را اعلام داشتند و وعده‌هایی هم برای حل این مشکلات به آنان داده شده و حتی صدای اعتراض خود را با صدور نامه‌هایی به گوش نمایندگان مجلس هم رساندند و درخواست رسیدگی به این وضعیت را داشتند و خواستار ورود و بررسی کمیسیون انرژی مجلس به اقدامات نادرست وزارت علیه دانشگاه صنعت نفت شدند.

با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت همچنان خواستار رسیدگی به مطالباتشان هستند و درخواست حل مشکلات مذکور را دارند، جمعی از کارکنان وزارت نفت اخیرا در بیانیه‌ای به حمایت از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت و اعتراض به هدر رفتن سرمایه انسانی نخبه صنعت نفت و موج خروج این نخبگان از کشور به دلیل سیاست‌های غلط وزارت نفت در حوزه نیروی انسانی، پرداختند.
 
در این بیانیه آمده است:

فرار مغز‌ها قصه امروز و دیروز ما نیست؛ سال‌هاست که کشور‌های جهان سوم با این مشکل دست به گریبان هستند و هر روز شاهد رشد آمار رسمی و غیررسمی خروج نخبگان از کشور عزیزمان هستیم. این در حالی است که خروج نیروی انسانی نخبه و ماهر از کشور نه تنها منجر به ضعف اقتصادی در کشور گردیده، بلکه به موازات آن وابستگی کشور را به بیگانگان به همراه داشته است.
 
اتفاقات رخ داده در طی چند سال اخیر در دانشگاه صنعت نفت، نمونه بارزی از مدیریت ضعیف منابع انسانی و ثروت در بدنه وزارت نفت می‌باشد. دانشگاه تخصصی وزارت نفت و مطرح در حوزه نفت و گاز که تا همین چند سال اخیر حتی در سطح بین المللی پرورش دهنده بهترین متخصصان این حوزه بوده است، اما بعد از سال ۱۳۹۴ به ناگاه با بی عهدی متولیان وزارت نفت تیشه به ریشه این دانشگاه زده شد و نخبگان جوان و مستعد با بهترین رتبه‌های آزمون سراسری که با قول و قرار چندباره استخدام وارد این دانشگاه شده بودند، به ناگاه علم و جوانی و عمر سرمایه‌گذاری شده‌ی خود در این مسیر را سوخته پیدا کردند و تعداد زیادی از آنان به ناچار مهاجرت از کشور را انتخاب کردند و متاسفانه تاکنون فکری برای پایان دادن به این تراژدی غم انگیز اندیشیده نشده است.
 
همان نخبگانی که برای هرکدام از آنان میلیون‌ها میلیون از جیب بیت‌المال هزینه شد، اما وزارت نفت با این اقدام خلاف شرع و قانون خود هم کمر به نابودی این ثروت بست و هم راه را برای کشور‌های دیگر هموار کرد تا از این لقمه آماده که با هزار زحمت و برنامه‌ریزی آماده شده بود، استفاده کنند و به ریش اقتصاد کشور عزیزمان بخندند!
 
ما کارمندان وزارت نفت، برادران این نخبگان طی سالیان طولانی شاهد حضور پرتلاش و توان این عزیزان به عنوان کارمندانی با وجدان و اخلاق‌مدار در کنار خود و در جای جای حوزه نفت و گاز کشور بوده‌ایم و کاملا مطلع از تعهدات وزارت نفت به این مهندسان جوان در طول تحصیل و روال استخدام آنان هستیم و دلمان نه تنها برای این نخبگان خسران دیده، بلکه برای بیت‌المال و سرمایه‌های کشور عزیزمان به درد می‌آید که با تصمیم‌های پشت پرده و اشتباه، در لحظه‌ای به تلی از خاکستر تبدیل می‌شود.
 
بی شک به همان علت که ما کارمندان وزارت نفت و خانواده هایمان از عدم وفای به عهد و زیرپا گذاشتن قانون و عطف بماسبق قوانین کشور توسط مسئولین وزارت نفت به ستوه آمده‌ایم، علت تباهی این نخبگان جوان نیز برای ما کاملا قابل درک است. نخبگانی که دوشادوش کارمندان با وجدان این صنعت عظیم به تعالی این صنعت و اقتصاد کشورمان می‌اندیشند. اما گویا وزارت فخیمه نفت از هدردادن منابع و سرمایه‌های خود لذت می‌برد و جالب‌تر از آن اینکه در محاکم قضایی نیز با دلیل تراشی‌های باطل به دنبال دفاع از این اتلاف منابع می‌باشد؟!
 
مگر نه آنکه رهبر عزیز کشور بزرگ ایران فرموده‌اند نخبگان جوان ایرانی قادرند کشور و ملت را به قله‌های پیشرفت همه جانبه برسانند؟ مگر نه آنکه فرموده‌اند هر هدف علمی و فناوری که زیرساخت آن در کشور وجود داشته باشد به دست این جوانان محقق خواهد شد؟ پیشنهاد می‌شود که هدف از هدررفت همه این منابع از متولیان امر پرسیده شود تا به یکی از علت‌های عقب ماندگی کشور در این حوزه برسیم و چراغ راهی برای آیندگان این صنعت باشد که انشاا... قدر نخبگانی، چون فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت و کارمندان شریفی، چون کارمندان وزارت نفت دانسته شود تا دیگر شاهد جملاتی، چون «اضافه بودن این کارمندان شریف» از زبان وزیر نفت کشور عزیزمان نباشیم؟!
 
در پایان، اینجانبان کارمندان خدوم وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، از وزیر محترم نفت به عنوان ناخدای این کشتی عظیم غوطه‌ور در دریای مشکلات درخواست می‌کنیم تا وفای به عهد نسبت به این نخبگان و نیز سایر کارمندان را در دستور کار خود قرار دهند تا از خروج این سرمایه‌های انسانی ارزشمند برای صنعت نفت جلوگیری شود و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت در عرصه جهانی باشیم.
 
ناگفته نماند، در بیانیه حمایت جمعی از کارکنان وزارت نفت از فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، اسامی ۹۴ نفر از نخبگان این دانشگاه که از ایران مهاجرت کرده‌اند، آمده و در ادامه سندی دال بر خروج از کشور یکی از نخبگان این دانشگاه را آورده‌ایم.


منبع : دانشجو 
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 28706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سالها تلاش کنی و این باشه نتیجه زحماتت، واقعا برازنده جهان سوم هستیم
Italy
ای کاش برای جذب و استخدام نخبگان دانش آموخته دکتری در دانشگاه ها و دستگاههای اجرایی کشور تدبیری صحیح و راهکاری منطقی سنجیده شود.
مگر چند درصد کل جامعه بعنوان نخبگان شناسایی شده اند که دولت از استخدام آنها عاجز و ناتوان است یا تعمدا اجتناب میکند؟ و یا به قول نانخبگان مسئول بایستی نخبه رها شود تا شکوفا شود! واقعا در کجای دنیا چنین می کنند؟ جز این است که هدفی شوم پشت این افکار و نصایح است؟

آیا واقعا با آزمونی به نام استخدام دستگاههای اجرایی و ارائه سوالات ریاضی و زبان و ... در استاندارد دوره کارشناسی می توان یک نخبه دانش آموخته دکتری را سنجش نمود؟

کجای دنیا برای جذب نخبگان خود در تخصص های خاص آزمون ورودی اینچنینی به صورت بی هدف و در سطحی غیر منطقی برگزار می کنند؟

آیا نخبه دانش آموخته دکتری در رشته ای تخصصی اگر چند سوال ریاضی و ... را پاسخ ندهد ناتوان است؟

مقایسه یک نخبه متخصص در مقطع دکتری با یک فرد لیسانس که بتازگی دروس عمومی را گذرانده را در کدام ترازوی عدل و کدام ظرف عقل میتوان گنجاند!؟

واقعا این روند جذب نخبگان در واقع نابود کردن و بیرون کردن نخبگان واقعی از سیستم اجرایی کشور است.

که اگر از روی جهل است و نه از روی عمد و خیانت از متولیان امر خواهشمندیم نخبگان را بر اساس تخصص خود و توانایی لازم در هر رشته بررسی و جذب نمایید.

تصدیق نخبگان برای جذب در دستگاههای اجرایی و دانشگاه به جای اینکه معیاری باشد فقط بر روی کاغذ سبب بازی با نخبگان شده است.

ادامه این روند که نشانه نانخبگی متولیان امور نخبگان و امور استخدامی کشور است نشان دهنده بی توجهی و بی هدفی در جذب نخبگان دانش آموخته دکتری و بلاتکلیفی بنیاد نخبگان و عدم هیچگونه ظرفیت برای جذب نخبگان در سالهای آینده سبب نابودی نخبگان و اجبار آنها به ترک کشور می شود که اکنون نیز در جریان است و همه خود را به رغم توصیه های رهبر انقلاب به خواب زده اند.

به امید روزی که دیگر نخبگان داخل کشور را که بخش مهمی از بیت المال این کشورند براحتی و به عمد از کشور نرانیم و بجای انها با پول بیت المال به دنبال برگشت کسانی باشیم که با فکر غرب زده و بیگانه رشد کرده اند و قطعا آینده انقلاب را به جایی می برند که دیگر هیچ انقلابی نباشد که بخواهد صادر شود...

انشالله تفکر و عمل انقلابی