صعود نفت با سیگنال اقتصادی مثبت ژاپن و چین

26 آبان 1399 ساعت 12:29

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با امیدواری به ادامه محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس، بخشی از ضرر معاملات روز جمعه را جبران کرد و افزایش یافت.


به گزارش میز نفت ، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه ۴۴ سنت معادل یک درصد افزایش یافت و به ۴۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر ۵۴ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۴۰ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید.

آمارهایی که بهبود چین و ژاپن - دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان- را نشان داد و همچنین آمار پالایش نفت در پالایشگاههای چینی که رکورد رشد در اکتبر را داشت، از رشد قیمتها پشتیبانی کردند.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC در این باره گفت: از نظر بنیادین، آمار چین از قیمتهای نفت پشتیبانی می کند.

هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر نتایج امیدوارکننده واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر و بایو ان تک و احتمال به تاخیر افتادن افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک پلاس، بیش از هشت درصد صعود کرده بودند.

اوپک پلاس در حال حاضر تولیدش را به میزان ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده است اما قصد دارد از ژانویه تولیدش را به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد. نرخ پایبندی این گروه به توافق کاهش تولید در اکتبر ۱۰۱ درصد بود.

اوپک پلاس قصد دارد روز سه شنبه یک نشست کمیته وزیران برگزار کند که ممکن است طی آن عدم تغییر سهمیه تولید به وزیران گروه توصیه شود.

روند احیای تولید نفت لیبی که از اعضای اوپک است و تولیدش را به بالای ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسانده است، به منزله چالشی برای برنامه کاهش تولید اوپک پلاس محسوب می شود. همچنین موج جدید ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا و اروپا امیدها برای بهبود تقاضا برای سوخت در زمستان امسال را تضعیف کرده است.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، ترافیک بزرگراههای اروپا در هفته های اخیر در برخی ازکشورها تحت تاثیر تدابیر قرنطینه تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته است. ترافیک بزرگراههای آمریکا هم با وجود عدم تمایل مقامات برای اجرای محدودیتهای جدید، کاهش پیدا کرده است. مازاد عرضه نفت در نیمه اول سال آینده بین ۱.۵ تا سه میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که بهبود تقاضا برای سوخت آهسته شده است، آمار روز جمعه شرکت بیکرهیوز نشان داد که شمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا هفته گذشته به بالاترین رقم از ماه مه رسید که از افزایش تولید این کشور در ماههای آینده حکایت دارد.




منبع : ایسنا 


کد مطلب: 28793

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28793/صعود-نفت-سیگنال-اقتصادی-مثبت-ژاپن-چین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir