نقش پیروزی بایدن در بازار نفت

27 آبان 1399 ساعت 14:24

سیاست نفت بایدن باعث می‌شود تولید نفت شیل آمریکا ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد که افزایش قیمت نفت خام را با بیرون آمدن دنیا از بحران کرونا طی چند سال آینده به دنبال خواهد داشت.


 به گزارش میز نفت ، بازارهای نفت نگران بودند پیروزی بایدن به خاطر دستور کار واضح او درمورد انرژی باعث سقوط قیمت نفت شود ولی انتخابات آمریکا تنها طی هفته‌های گذشته بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد . حالا با قطعی شدن ریاست‌جمهوری جو ‌بایدن، بازارهای سهام و سرمایه‌های مخاطره آمیزی مثل نفت رو به افزایش هستند.

 خبر موثر بودن واکسن شرکت‌های فایزر و مدرنا و احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک در شرایطی منتشر شد که بازارها تحت تاثیر قرنطینه‌های جدید در اروپا و افزایش تولید نفت لیبی قرار داشتند. علیرغم این خبرهای ناامید کننده، قیمت نفت بیش از 10 درصد در هفته گذشته به خاطر خبر واکسن کرونا و اظهارات وزیر انرژی عربستان افزایش یافت.

 پیروزی بایدن متغیر‌های جدیدی طی چهار سال آینده به بازارهای نفت وارد خواهد کرد. بایدن قول داده بود در 77 روز اول ریاست جمهوری خود به تعهد نامه اقلیمی پاریس بازگردد، این در شرایطی است که دونالد ترامپ از این قرارداد بیرون آمده بود. این تصمیم یعنی آمریکا سرمایه‌گذاری خود در انرژی های پاک را افزایش داده و تولید کربن را پایین می‌آورد.

به علاوه، بایدن قول داده اعطای مجوز برای استخراج نفت و گاز در زمین های فدرال را متوقف کند که به معنای جلوگیری از رشد صنعت شیل آمریکاست و عرضه جهانی نفت را کاهش می‌دهد. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که تولید نفت شیل آمریکا 300 تا 500 هزار بشکه در روز به خاطر این تصمیم کاهش می یابد. این سیاست همچنین باعث افزایش قیمت نفت خام به دنبال بیرون آمدن دنیا از بحران کرونا طی چند سال آینده خواهد شد.

 از طرف دیگر، بایدن احتمالاً به قرارداد اتمی ایران بازمی‌گردد که باعث کاهش تحریم ها علیه این کشور و بازگشت دو میلیون بشکه از تولید نفت آن به بازار خواهد شد. اگرچه تحلیلگران در مورد استراتژی بایدن در قبال ایران اختلاف نظر دارند، ولی هرگونه افزایش صادرات نفت این کشور بر قیمت نفت در 2021 تاثیر می‌گذارد.

 به نظر نمی‌رسد بایدن تاثیر قابل توجهی بر قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس داشته باشد بنابراین تاثیر مستقیمی هم بر قیمت نفت خام نخواهد داشت.




منبع : تسنیم


کد مطلب: 28802

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28802/نقش-پیروزی-بایدن-بازار-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir