۰

آیا کاهش تولید نفت تغییر می‌کند؟

ائتلاف اوپک پلاس تصمیم داشت از ابتدای سال آینده میلادی ۲ میلیون بشکه معادل ۲ درصد از مصرف جهانی نفت به تولید خود اضافه کند ولی سقوط دوباره تقاضا احتمالا باعث تمدید کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه در روز این ائتلاف می‌شود.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن به رهبری روسیه طی ائتلافی با عنوان اوپک پلاس احتمالاً عرضه نفت را دربحبوحه نگرانی در مورد تقاضا محدود نگه می دارند.

 به نظر میرسد این ائتلاف تمایل دارد کاهش تولید فعلی را که برابر با 7.7 میلیون بشکه در روز است، دو تا سه ماه دیگر تمدید کند.

 انتظار می‌رود این گروه قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد محدودیت‌های تولید در اجلاس وزارتی هفته آینده، مذاکرات غیر رسمی خود را امروز، یکشنبه برگزار کند. این اجلاس مجازی به درخواست عربستان و یکی از اعضای اصلی غیر اوپک یعنی روسیه برگزار می‌شود.

 ائتلاف اوپک پلاس تصمیم داشت از ابتدای سال آینده میلادی 2 میلیون بشکه معادل 2 درصد از مصرف جهانی نفت به تولید خود اضافه کند. برخی از بزرگترین عرضه‌کنندگان نفت جهان از جمله روسیه قبلا اعلام کرده بودند قرارداد کاهش تولید در صورت لزوم تمدید می شود.

 اجلاس غیررسمی اوپک ‌پلاس در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت نفت برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافته است. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 8 درصد طی هفته گذشته افزایش یافته و نفت برنت یک افزایش 7 درصدی را تجربه کرده‌است.

 شاید یکی از دلایل افزایش قیمت، خوش‌بینی نسبت به ساخت احتمالی واکسن کرونا باشد ولی برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند زیرساخت‌های بازار نفت همچنان ضعیف است و انتظار نمی رود تقاضا یک سال دیگر به سطح قبل از کار بحران کرونا بازگردد.

 آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد:«هنوز خیلی زود است که بدانیم واکسن کرونا چطور زندگی عادی را به ما باز می گرداند. فعلاً پیش‌بینی می‌کنیم هیچ تاثیر قابل توجهی در نیمه اول 2021 وجود نداشته باشد».

البته تمام اعضای اوپک پلاس موافق تمدید کاهش تولید نیستند. امارات که اخیرا شایعه جدا شدن آن از اوپک مطرح شده، تمایل به افزایش تولید دارد و تقاضای سهمیه‌های بیشتری را کرده است. نیجریه که هیچگاه نتوانسته به قرارداد کاهش تولید پایبند بماند هم سهمیه بیشتری می‌خواهد. عراق هم مدتهاست به دنبال معاف شدن از کاهش تولید در 2021 است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 28885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *