۰

پیش بینی ها از کاهش محبوبیت نفت کانادا

اگر صادرات نفت ایران و ونزوئلا در دولت جدید آمریکا از سر گرفته شود شکل جریان نفت خام به آسیا را تغییر می‌دهد و محبوبیت درجات نفت کانادا و عراق طبق گفته تاجران آسیایی کاهش خواهد یافت.
نفت کانادا | میز نفت
نفت کانادا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بزرگترین واردکنندگان نفت آسیا امیدوارند دولت آینده آمریکا با ریاست جمهوری جو‌ بایدن زمینه را برای از سرگیری صادرات نفت خام از ایران و ونزوئلا آماده کند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ به این سوال که آیا موافق کاهش تحریم‌های کاخ سفید علیه ایران و ونزوئلا است، گفت کشورش قصد دارد از تولیدکنندگان بیشتری نفت خریداری کند. خریداران چینی هم به خرید نوعی از نفت با نام بیتومن (قیر نفتی) روی آورده‌اند که به نظر می‌رسد همان نفت خام ونزوئلا باشد.

 آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ یک سیاست خارجه سلطه جویانه را در پیش و در 2018 تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت. بعد هم اقداماتی برای محدود کردن صادرات نفت خام ونزوئلا انجام داد. صادرات نفت ایران و ونزوئلا از آن زمان کاهش یافته و پالایشگاه‌های آسیا را مجبور کرده به دنبال جایگزین‌هایی برای نفت خام  ترش متوسط تا سنگین این دو کشور باشند.

پرادهان در وبیناری در روز چهارشنبه با اشاره به تمایل کشورش برای افزایش حجم ذخایر استراتژیک نفت خود گفت:«به عنوان یک خریدار، دوست دارم منابع متعددی اختیار داشته باشم».

 با وجود سخت‌تر شدن تحریم های آمریکا در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ، خریداران آسیایی امیدوارند بایدن قرارداد اتمی ایران را از سر بگیرد و موضع ملایم‌تری در مورد ونزوئلا داشته باشد.

 اگر بایدن تصمیم به از سرگیری صادرات نفت ایران و ونزوئلا بگیرد، عرضه جدید نفت باعث دردسر ائتلاف اوپک پلاس شده و شکل جریان نفت خام به آسیا را تغییر می‌دهد. محبوبیت درجات نفت کانادا و عراق طبق گفته تاجران آسیایی کاهش خواهد یافت.

 هند واردات نفت از ایران را که قبلاً سومین عرضه کننده بزرگ نفت به این کشور بود، در اواسط 2019 پس از سرگیری تحریم‌های آمریکا متوقف کرد. این کشور 7.65 میلیون تن نفت خام ونزوئلا را در 9 ماه اول سال جاری میلادی وارد کرده است. این رقم در 2019 برابر با 15.9 میلیون تن بود.

 چین آخرین بار در سپتامبر 2019 از ونزوئلا نفت وارد کرد. این کشور حدود 3 میلیون تن معادل 72 هزار بشکه در روز نفت ایران را در 10 ماه اول سال جاری میلادی خریداری کرده است. این رقم 77 درصد نسبت به همین دوره در 2019 پایین‌تر است.

 در این بین، واردات نفت خام چین از مالزی از ابتدای 2019 افزایش یافته است. احتمالا بیشتر این نفت از انتقال کشتی به کشتی در تنگه مالاکا جهت پوشش منبع اصلی محموله‌ها ناشی می‌شود.




منبع : تسنیم
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 28955
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *