۰

میزان و ارزش صادرات نفت و گاز

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال های 97 و 98 به ترتیب 1 میلیون و 767 هزار بشکه در روز و 501 هزار بشکه در روز و به شدت کمتر از پیش بینی های دولت در قوانین بودجه درباره این موضوع بوده است.
دلار | میز نفت
دلار | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سازمان برنامه و بودجه در قالب یکی از پیوست های لایحه بودجه 1400، گزارشی از حجم و ارزش صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز در سال های اخیر ارائه داد که نشان می دهد پیش بینی های دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال های 97 و 98، به شدت غیرواقعی و دچار بیش برآورد فراوان بوده است.

براساس این گزارش، مقدار صادرات نفت خام ایران در سال 96، 2 میلیون و 116 هزار بشکه در روز بوده و مقدار صادرات میعانات گازی در این سال، 431 هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال 96، 2 میلیون و 547 هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 96 به ترتیب حدود 38.6 میلیارد دلار و 9.6 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 48.3 میلیارد دلار بوده است.

در سال 97، مقدار صادرات نفت خام ایران 1 میلیون و 545 هزار بشکه در روز و مقدار صادرات میعانات گازی 222 هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در این سال، 1 میلیون و 767 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه 97، دولت پیش بینی کرده بود در این سال 2 میلیون و 410 هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادرات کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 97، حدود 26.6 درصد بوده است.

همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه 97، دولت پیش بینی کرده بود در این سال، 51.3 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 97، حدود 13.1 درصد بوده است. بخشی از تبعات ناشی از بیش برآوردی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 97 با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت در این سال جبران شده است.

*فقط یک سوم صادرات نفت و میعانات گازی پیش بینی شده در سال 98 محقق شد

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، در سال 98، مقدار صادرات نفت خام ایران 420 هزار بشکه در روز و مقدار صادرات میعانات گازی 81 هزار بشکه در روز بوده یعنی مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در این سال، 501 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه 97، دولت پیش بینی کرده بود در این سال 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادرات کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 97، حدود 66.6 درصد بوده است.

همچنین درآمد دولت ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 98 به ترتیب حدود 7.5 میلیارد دلار و 1.7 میلیارد دلار و 4.5 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، حدود 16.6 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه 98، دولت پیش بینی کرده بود در این سال، 24.4 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کند. در نتیجه، میزان عدم تحقق پیش بینی دولت درباره ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 97، حدود 32.2 درصد بوده است.
گفتنی است خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی در اواخر خردادماه امسال، اعلام کرده بود که صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان در سال 98 حدود نیم میلیون بشکه در روز بوده است.

*ابهامات ارقام اعلام شده توسط سازمان برنامه درباره درآمدهای نفتی سال 98

به گزارش فارس، البته درباره ارقام ذکر شده در این گزارش سازمان برنامه و بودجه برای منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 98، سوالات و ابهامات زیادی مطرح است که عبارتند از:

1- در حالی در این جدول، متوسط قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در سال گذشته، 60 دلار اعلام شده که در بخش دیگری از همین گزارش سازمان برنامه و بودجه، متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران در این سال، 52.5 دلار اعلام شده است.

2- در حالی در این جدول، میزان درآمد ناشی از خالص صادرات گاز در سال 98، حدود 2 برابر رقم مصوب در قانون بودجه اعلام شده که در سال مذکور، هیچ تحول خاصی درباره افزایش حجم صادرات گاز یا قیمت گاز صادراتی ایران رخ نداده است.

3- همچنین در حالی که فروش میعانات گازی به پتروشیمی های داخلی (عمدتا پتروشیمی نوری) به صورت ریالی صورت می گیرد، در این جدول درآمد ناشی از این موضوع در سال های 96 تا 98 به صورت ارزی نشان داده شده است.

4- اما مهمترین ابهام، رقم اعلام شده درباره مجموع درآمدهای ارزی نفتی دولت در سال 98 است. در حالی در این جدول، این رقم حدود 16.6 میلیارد دلار اعلام شده که در بخش دیگری از همین گزارش سازمان برنامه و بودجه، مجموع درآمد ریالی دولت بخاطر صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 98، حدود 47 هزار میلیارد تومان ذکر شده است. با توجه به اینکه کل این درآمدها بابت تامین ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در این سال مصرف شده، مجموع درآمدهای ارزی نفتی دولت در سال 98 بالغ بر 11.2 میلیارد دلار بوده است.

5- همچنین رقم اعلام شده در این جدول درباره درآمدهای ارزی نفتی دولت در سال 98، هیچ تناسبی با ارقام اعلام شده توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خردادماه امسال ندارد. این مقامات ارشد دولتی، میزان این درآمدها در سال 98 را حدود 8 تا 9 میلیارد دلار اعلام کرده بودند.




منبع : فارس 
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 28994
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *