تحریم‌های آمریکا سد راه نورد استریم2

10 دی 1399 ساعت 11:09

روسیه کار ساخت خط لوله صادرات گاز نورد استریم ۲ را سرعت بخشیده و در تلاش برای تکمیل این پروژه پیش از اعلام تحریم‌های جدید آمریکاست.


به گزارش میز نفت ، اپراتور پروژه نورد استریم ۲ اعلام کرد کار ساخت این خط لوله به طول ۱۲۳۰ کیلومتر روز دوشنبه با تکمیل احداث لوله ها در منطقه اقتصادی انحصاری آلمان، به نقطه عطف جدیدی رسید. یکی از اقدامات بعدی، ازسرگیری کار در بخش دانمارکی دریای بالتیک خواهد بود که عمده ۱۵۷ کیلومتر باقی مانده از این شاه لوله را تشکیل می دهد.

نورد استریم ۲ در ایمیلی به بلومبرگ اعلام کرد حدود ۱۲۰ کیلومتر از این خط لوله در آبهای دانمارک و تقریبا ۳۰ کیلومتر در منطقه اقتصادی انحصاری آلمان باید ساخته شود. ما در موضعی نیستیم که جزییات بیشتری را اعلام کنیم و اطلاعات درباره فعالیتهای ساخت فراساحلی در موعد مقرر اعلام خواهد شد.

پیشرفت در کار ساخت این شاه لوله یک پیروزی برای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شرکت گازپروم است. هنگامی که این پروژه تکمیل شود به روسیه اجازه خواهد دهد با دور زدن کریدورهای سنتی مانند اوکراین، گاز بیشتری به اروپا صادر کند. آمریکا و کشورهای اروپای شرقی می گویند نورد استریم ۲ آلمان و اتحادیه اروپا را بیش از حد به گاز روسیه متکی می کند.

ساخت این پروژه ۹.۵ میلیارد یورویی (۱۱.۶ میلیارد دلار) یک سال پیش در پی تحریم‌های آمریکا متوقف شد و ماه جاری پس از این که گازپروم کشتی مورد نیاز برای احداث لوله ها در بستر دریا را فراهم کرد، ازسرگرفته شد. مقامات دریانوردی دانمارک هفته گذشته اعلام کردند نورد استریم ۲ می تواند از ۱۵ ژانویه از کشتی فورچونا برای انجام کار احداث لوله استفاده کند. کشتیهای دیگری هم به این کشتی کمک می کنند.

بر اساس مجوز دانمارکی، اپراتور پروژه باید پیش از آغاز کار یک برنامه به روز شده به آژانس انرژی دانمارک ارائه کند. کشتی فورچونا می تواند روزانه حداکثر یک کیلومتر لوله جا گذاری کند. با این سرعت تحلیلگران تحت یک سناریوی خوش بینانه برآورد می کنند نورد استریم ۲ بتواند تا پایان سال ۲۰۲۱ فعالیتش را شروع کند.

در این بین آمریکا برای تشدید تحریمها علیه این پروژه مانور می دهد و به دنبال تشدید مجازات شرکتهایی است که تاییدیه های فنی و بیمه برای کار ساخت نورد استریم ۲ فراهم می کنند. این تحریمها جزئی از لایحه دفاعی هستند که توسط کنگره تصویب شده اما از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا وتو شده است. نمایندگان مجلس آمریکا برای باطل کردن این وتو رای دادند و اگر سنا با این رای موافقت کند، تحریم‌های جدید تا چند هفته دیگر به اجرا گذاشته می شوند.

آمریکا تاکید کرده که نورد استریم ۲ به روسیه نفوذ بیشتری در اروپا می دهد و گاز طبیعی مایع آمریکا گزینه بهتری برای اروپاییهاست. پوتین گفته است نورد استریم ۲ به نفع اقتصاد آلمان و اروپاست زیرا قیمت گاز خط لوله ای روسیه ۲۰ درصد ارزانتر از LNG آمریکاست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز دوشنبه گفت: روسیه برای تکمیل این پروژه باید خود را با تحریم‌های احتمالی جدید آمریکا وفق دهد. کرملین اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا علیه نورد استریم ۲ ممکن است تکمیل این پروژه را پیچیده کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 29094

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/29094/تحریم-های-آمریکا-سد-راه-نورد-استریم2

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir