۰
فشار پتروشیمی ها به وزارت نفت تشدید شد

مقاومت زنگنه در برابر رانت خواران

مکانیزم اشتباه و دور از منطق دولت قبل در توسعه صنعت پتروشیمی تنها به سود گروهی خاص بود که در سایه شعار «پتروشیمی، محور توسعه پایدار» نه تنها توسعه را هجی نکردند بلکه با گاز 70 میلیون ایرانی به عنوان حق اول و آخر خود قلمداد می کردند سود کردند و سود کردند و سود؛ آن هم نه سود معقول بلکه سودی 400 درصدی در یکسال!
مقاومت زنگنه در برابر رانت خواران
سودهای بادآورده برخی پتروشیمی های گازی با روی کارآمدن بیژن نامدار زنگنه، گویا به روزهای آخر خود رسیده است؛ بهشتی که دیگر با «رانت» هم قرین نخواهند شد و اینک برای پول درآوردن، باید «کار» کرد.

به گزارش «ميزنفت»، طی چند سال اخیر برخی پتروشیمی های گازی با سودهای کلان و حاصل از رانت خواری، خدا را نیز «بنده» نبوده و با دریافت گاز ارزان و ناچیز به بهانه رونق تولید، تنها خام فروشی کردند و ضربات مهلکی را به بدنه اقتصاد وارد کردند.

مکانیزم اشتباه و دور از منطق دولت قبل در توسعه صنعت پتروشیمی تنها به سود گروهی خاص بود که در سایه شعار «پتروشیمی، محور توسعه پایدار» نه تنها توسعه را هجی نکردند بلکه با گاز ۷۰ میلیون ایرانی به عنوان حق اول و آخر خود قلمداد می کردند سود کردند و سود کردند و سود؛ آن هم نه سود معقول بلکه سودی ۴۰۰ درصدی در یکسال!

وزارت نفت برای پایان دادن به این واقعیت تلخ، افزاش قیمت خوراک را دنبال کرد و حتی در جلسه ای خصوصی با پتروشیمی ها به آن ها علام کرد که شخص وزیر روی قیمت ۲۵ سنت تاکید دارد و دوران ۵/۲ سنت دیگر به اتمام رسیده است. به هر حال لابی برخی پتروشیمی ها سقف قیمت را به ۱۳ سنت رساند اما باز هم پتروشیمی ها ناراضی بودند و هستند به طوری که تنها گله سر می دهند.
آن ها از نرخ منطقه ای گاز می گویند و وزیر نفت هم به درستی و شجاعت تمام عیار پاسخ آن ها را می دهد: « ما در منطقه رقیبی برای تامین خوراک گازی نداریم؛ قطر و عربستان هم رقیب ما در تأمین گاز نیستند چون گازی برای تأمین نیاز ما ندارند بنابراین کسی اگر متقاضی گاز آنهاست بهتر است برود بگیرد.»

بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران با انتقاد از رفتار برخی واحدهای پتروشیمی در خصوص تعیین نرخ قیمت خوراک گاز این واحد ها اعلام کرد: سودی که تولید کننده می برد باید از تولیدش باشد نه از رانت خوردن، ما برای سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی ٢٥ درصد سود پروژه را می پذیریم، لذا در بحث قیمت خوراک هم اگر موضوع دبه پیش نیاید تا ٢٠ روز آینده قیمت را برای سالهای ١٤٠٠ تا ١٤٠٥ تعیین می کنیم.

يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 2910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *