۰

نتیجه نشست اوپک پلاس مشخص شد

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس ضمن ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای به روسیه و قزاقستان برای ۲ ماه فوریه و مارس، بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه برای ماه مارس به اجماع رسیدند.
اوپک پلاس | میز نفت
اوپک پلاس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه) در دومین روز از سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق ویدئوکنفرانس ضمن ارائه مجوز افزایش تولید محدود برای روسیه و قزاقستان در ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۱ بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه‌ای برای ماه مارس توافق نظر رسیدند.

بر اساس این توافق قرار شد روسیه و قزاقستان در فوریه و مارس روزانه ٧٥ هزار بشکه به تولید خود بیفزایند؛ به آن معنا که مجموع افزایش تولید روزانه دو کشور در ماه‌های یادشده ۱۵۰ هزار بشکه خواهد بود، دیگر کشورها هم افزایش تولید را متوقف می‌کنند.

سهم روسیه از این مقدار افزایش در دو ماه فوریه و مارس امسال روزانه ۶۵ هزار بشکه و قزاقستان ۱۰ هزار بشکه خواهد بود.

اعضای اوپک پلاس همچنین در این نشست تصمیم گرفتند نشست فوریه در سومین روز این ماه و در سطح کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک پلاس و نشست آینده وزارتی اوپک پلاس در ماه مارس برای بررسی تازه‌ترین تحولات برگزار شود.

اعضای اوپک پلاس در نتیجه محدودیت‌ها و قرنطینه در بسیاری از نقاط جهان که کاهش تقاضا برای سوخت را به همراه داشته است، در سال ۲۰۲۰ عرضه نفت خود را به مقدار کم‌سابقه‌ای کاهش دادند.

کشورهای تولیدکننده عضو این ائتلاف در بازه زمانی مه تا ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه نفت خود را روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز محدود کردند و سپس رقم کاهش عرضه روزانه آنها از اوت پارسال به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و از یکم ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

افزایش ۷۵ هزار بشکه‌ای عرضه، تأثیری در خروجی اوپک‌پلاس ندارد

بیژن زنگنه - وزیر نفت در این نشست به افزایش تولید ۷۵ هزار بشکه‌ای کشورهای روسیه و قزاقستان برای ماه‌های فوریه و مارس اشاره کرد و گفت: این میزان تغییر در تولید، تأثیری در خروجی اوپک‌پلاس و بازار جهانی نخواهد داشت.

وی درباره نتایج این نشست اظهار کرد: تصمیم بر این شد که به دلیل مشکلاتی که کشورهای روسیه و قزاقستان داشتند و توافقی که عربستان با آنها کرده بود، تولید کشورهای روسیه و قزاقستان برای ماه فوریه روزانه ۷۵ هزار بشکه و برای ماه مارس نیز روزانه ۷۵ هزار بشکه اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در واقع این افزایش ۷۵ هزار بشکه‌ای تأثیر قابل اندازه‌گیری در تولید ندارد و در واقع تولید اوپک و غیراوپک تغییر قابل ذکری نمی‌کند، افزود: این دو کشور هم یک سری مشکلات داخلی داشتند نه اینکه بخواهند عدد تغییری کند و می‌خواستند مراعات‌شان هم درست باشد.

وزیر نفت تأکید کرد: با توجه به اینکه زمستان است، این کشورها بیشتر مصرف داخلی دارند و این تغییر در بازار جهانی تأثیری نخواهد داشت و در ۴۰ میلیون تن تولید قابل اندازه‌گیری نیست.

زنگنه در پاسخ به این سوال که کشور دیگری قرار نشد که داوطلبانه تولید خود را کاهش دهد تا این میزان افزایش تولید جبران شود، گفت: به صورت رسمی اعلام نشده است؛ ممکن است در کنفرانس خبری اعلام شود.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 29152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *