آیا تقاضا برای نفت در 2021 افزایش می‌یابد؟

21 دی 1399 ساعت 16:59

آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد بهبود تقاضای نفت در ۲۰۲۱ آهسته‌تر از حد انتظار و برابر با ۵.۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود.تحلیلگران اس پی گلوبال پلتس سطح تقاضا را ۵.۳ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده‌اند.


به گزارش میز نفت ، کاهش شگفت انگیز تولید نفت عربستان و خوش‌بینی نسبت به واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان باعث افزایش قیمت نفت شده ولی خبر همه‌گیری نوع جدید ویروس کرونا به دورنمای بهبود تقاضا در اروپا آسیب رسانده است. در حال حاضر بزرگترین سوال برای تحلیلگران این است که در 2021 چه اتفاقی برای بازارهای نفت می‌افتد؟

 آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد بهبود تقاضای نفت در 2021 آهسته‌تر از حد انتظار خواهد بود. این آژانس پیش بینی خود از تقاضای نفت را 170 هزار بشکه در روز پایین آورده و 5.7 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. خبر قرنطینه‌های جدید در اروپا تقاضا در بخش حمل و نقل را پایین می‌آورد و وضع محدودیت‌های جدید پرواز از طرف انگلیس، تقاضا برای سوخت هواپیما را هم تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. در واقع، طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، 80 درصد از کاهش مصرف سوخت در 2021 نسبت به سطح 2019 مربوط به مصرف پایین سوخت هواپیما خواهد بود. تحلیلگران اس پی گلوبال پلتس عقیده دارند تقاضا 2.4 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح 2019 و برابر با 5.3 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

 تحلیلگران همچنین اشاره می‌کنند ذخایر شناور نفت در دریای شمال و اروپا رو به افزایش است در حالی که میزان حمل و نقل نفت هم بالا رفته است.

 اوپک هم در 2021 در مرکز توجه قرار دارد. تولید نفت لیبی افزایش یافته و به 1.2 میلیون بشکه در روز رسیده است. گزارشات نشان می‌دهد اوپک بیشترین تولید را در نوامبر 2020 داشته ولی روسیه و عربستان احتمالاً بیش از پیش تولید خود را پایین می‌آورند. در این بین، کشورهای معاف از قرارداد اوپک پلاس در حال افزایش تولید خود هستند. لیبی، ونزوئلا و ایران 600 هزار بشکه نفت در ماه گذشته به بازارها اضافه کردند. انتظار می‌رود این روند در 2021 ادامه داشته باشد.

 چین و سلامت اقتصاد آن در 2021 هم در صدر خبرها خواهد بود. چین تقریباً به تنهایی بازارهای کالا را طی بحران کرونا نجات داد ولی روند واردات آن کند شده است. روابط بین آمریکا و چین یک عامل حیاتی برای عملکرد اقتصاد چین در 2021 خواهد بود.

 تولید نفت شیل آمریکا عامل مهم دیگری برای  بازارهای نفت در 2021 است. دولت جدید بایدن رابطه چندان دوستانه‌ای با صنعت نفت و گاز ندارد. جدیدترین تصمیم عربستان برای تمدید کاهش تولید از آغاز 2021 خبر خوبی برای حفاران آمریکایی بود ولی صنعت شیل آمریکا هنوز هم در شرایط سختی قرار دارد چون مشکل همه‌گیری کرونا حل نشده و تقاضای نفت به‌سرعت افزایش نمی‌یابد.




منبع : تسنیم


کد مطلب: 29179

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/29179/آیا-تقاضا-نفت-2021-افزایش-می-یابد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir