زنگنه : بهتر است وزارت انرژی داشته باشیم

7 بهمن 1399 ساعت 12:33

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم بهتر است وزارت انرژی داشته باشیم، گفت: صادرات گاز دارای اهمیت راهبردی است و بسیار مهم است اما به این پرسش پاسخ دهید که آیا صادرات گاز خام‌فروشی است یا خیر؟ حال چطور صادرات نفت بد بوده و خام‌فروشی است؟


به گزارش میز نفت ، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین گشایش ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو گفت: من خیلی درباره تحریم حرف نمی‌زنم اما در سه سال گذشته ظرفیت عظیمی در صادرات نفت و فرآورده نفتی به دست آوردیم که از آن استفاده می‌کنیم و تحت هیچ شرایطی آن را از بین نمی‌بریم. وضع ایران از نظر سخت‌افزاری خوب است و توانایی ساخت 80 درصد تجهیزات ثابت صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد.

زنگنه گفت: 40 سال است عده‌ای در کشور تلاش کردند و می‌کنند تولید نفت در کشور از 4 میلیون بشکه در روز بالاتر نرود که در این زمینه موفق بودند؛ من روزگاری را می‌بینم تولید نفت ممنوع شود.

وزیر نفت گفت: ضروری است تولید نفت بالا رود و من در این مسیر بسیار تلاش کردم. البته بیشتر عمر ما در این دولت به تحریم گذشت اما با تلاش زیاد نگذاشتم تولید نفت مشکلی پیدا کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون افرادی هستند که می‌گویند شرکت‌های اکتشاف و تولید گرگ‌زاده‌اند و از قضا به آنها هم بر بیان این حرف‌ها تربیون می‌دهند؛ ببینید من در ۶ ماه اخیر تلویزیون رفتم؟! اما این افراد تریبون دارند و حرف می‌زنند.

*تولید گاز در کشور به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده است

زنگنه گفت: در بخش گاز کارهای خوبی انجام شد و تولید گاز به هزار و ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است اما مصرف با سرعت، بالا می‌رود. امسال در تهران ۱۳ درصد و در کل کشور ۱۲ درصد رشد مصرف داشتیم.

وزیر نفت گفت: برای نخستین بار در تولید بنزین و گازوئیل مازاد داریم. کیفیت را بهبود بخشیدیم اما جا دارد آن را بهتر کنیم.

وی گفت: حرکت در پتروشیمی بسیار مناسب بوده است و امسال  ۱۷ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده می‌شود، همچنین دو مگاپروژه در صنعت پتروشیمی تعریف شده است.

*در دولت سیزدهم بهتر است وزارت انرژی داشته باشیم

زنگنه اظهار داشت: صادرات گاز برای ایران اهمیت استراتژیک و راهبردی زیادی دارد اما سوالی که هیچکس به آن جواب نمی‌دهد این است که آیا صادرات گاز خام‌فروشی است یا خیر؟ حال چطور صادرات‌ نفت بد بوده و خام‌فروشی است؟

وزیر نفت گفت: نفت و نیرو باید یک‌پارچه باشند؛ من مدت‌ها با آن مخالف بودم اما ضروری است آنها یک‌پارچه باشند. در دولت سیزدهم بهتر است وزارت انرژی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع ضریب بازیافت مخازن نفتی باید به تقاضای ملی و عمومی تبدیل شود و دانشجویان باسوادی هم‌اکنون روی این موضوع کار می‌کنند. ما باید به ظرفیت‌های رو به رشد توجه کنیم.



منبع : فارس 


کد مطلب: 29274

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/29274/زنگنه-بهتر-وزارت-انرژی-داشته-باشیم

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir