۰
غفلت ایران از بازار بزرگ ده‌ها میلیارد دلاری پلیمری

ترکیه چگونه جای ایران را در بازار عراق گرفت؟

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری گفت: صنعت پلیمر باید اجرای مباحث نوآوری را در اولویت خود قرار دهد تا بتواند پاسخگوی نیازهای هدف و مشتریان محصولات صادراتی بوده و مشتریان خود را حفظ کند.
ترکیه چگونه جای ایران را در بازار عراق گرفت؟
به گزارش میز نفت، علیرضا شیرمحمدی فرد رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری از سخنرانان همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر در خصوص ضروریات نوآوری در صنعت پلیمر اظهار کرد: ما هنوز الگوی صحیح را در بخش صادرات محصولات پلیمری اجرا نکردیم و همین باعث شده از بازار بزرگ چند 10 میلیارد دلاری نزدیک کشورمان استفاده کافی نداشته باشیم. این موضوع نیاز به یک تغییر رویکرد و تقویت نوآوری در صنایع دارد.

وی افزود: برای مثال طی یکی از سفرهایی که به کشور ارمنستان داشتیم، متوجه شدیم این کشور یک محصول پلیمری را که همه استان‌های کشور ما تولید می‌کنند، به جای واردات از ایران، با قیمت چند برابر از آمریکا وارد می‌کرد.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: کشور ما علیرغم تحریم‌ها رشد قابل توجهی در حوزه علم و فناوری تجربه کرده و رتبه‌های برتر در حوزه نانو و بایو در منطقه و دنیا را کسب کرده است، چرا که اکوسیستمی به نام اکوسیستم دانش بنیان در کشور شکل گرفته است و از حمایت دولتی در موقعیت‌های مختلف بهره مند شده‌ایم، ولی در مقوله صادرات علیرغم نیازهای جدی که در این حوزه وجود دارد، این اتفاق رخ نداد.

*ترکیه چگونه جای ایران را در بازار ماکارانی عراق گرفت؟

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری در این خصوص توضیح داد: یک طرف این صادرات تولیدکننده‌ها هستند که ما آنها را برای ورود به بازار توانمند نکردیم. امروز اگر دولت چین حمایت خود را از تولیدکنندگان بردارد، مطمئنا صادرات چین دچار اختلال می‌شود. اما از طرف دیگر ما هنوز مشتری‌ها یا متقاضیان محصولات صادراتی پلیمر در کشورهای اطراف ایران را به خوبی شناسایی نکرده‌ایم. برای آشنایی با بازارهای هدف صنعت پلیمر باید تغییر زاویه دید بدهیم و از سمت بازارهای هدف به خود نگاه کنیم. در یک اکوسیستمی که نیازمند نوآوری است باید زاویه دید خود را عوض کنیم و از سمت خریدار نگاه کنیم.

وی افزود: ما همیشه به چشم تولیدکننده نگاه کردیم، درحالیکه باید ببینیم خریدار چه نیازهایی دارد، آینده این خریدار چه تغییراتی خواهد کرد و آیا ما آماده این تغییرات خواهیم بود؟ برای مثال عراق که پیش از این از ایران ماکارانی وارد می‌کرد بعد از مدتی واردات این محصول را ممنوع کرد. هر کشوری به دنبال اشتغالزایی برای خود است و این کشور هم تلاش کرد با واردات ماشین آلات تولیدی این محصول را داخل کشور خود تولید کند.

شیرمحمدی ادامه داد: ما خود را برای این تغییرات آماده نکرده بودیم و نتوانستیم ماشین آلات تولید این محصول را در اختیار عراق بگذاریم. این عدم توجه ما باعث شد ترکیه وارد این بازار شود و تمام ماشین آلات و صنایع تولید ماکارانی در عراق را بدست بگیرد و ماشین آلات خود را به آن ها بفروشد.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری گفت: نکته مهم این است که این قبیل تغییرات در همه کشورهای همسایه رخ خواهد داد و ما باید با تغییر زاویه دید خود به مطالعه بازارهای اطراف بپردازیم.

*در اکوسیستم صنایع پلیمر ایران اهمیت نوآوری به خوبی درک نشده است

وی با بیان اینکه در توافقنامه اتحادیه اوراسیا که بین 5 کشور و ایران امضا شده، یکی از بیشترین سهم ها در تعرفه‌ها به ایران در حوزه صنایع پلیمر اختصاص یافته گفت: اما متاسفانه تولیدکنندگان پلیمری ما شناخت کمی از این تعرفه‌ها دارند و باید از این فرصت مغتنم استفاده کافی داشته باشند.

شیرمحمدی در خصوص فواید نوآوری برای صنعت پلیمر گفت: زمانی می‌توانیم انتظار نوآوری داشته باشیم که در آینده این نوآوری تبدیل به محصولی شود که به فروش برسد و سرمایه هزینه شده در این مسیر بازگردد، چرا که نوآوری بدون بازار فروش هیچ تاثیری برای صنایع ندارد. در اکوسیستم پلیمر کشور نیاز به نوآوری خوبی شناسایی نشده و تولید کنندگان ما بر اثر این نیاز حرکت نمی کنند.

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری خاطر نشان کرد: امروز همه ما باید خود را نیازمند بخش علمی بدانیم و در کنفرانس‌ها و همایش ها باید به این موضوع توجه شود، ما هیچ کاه نمی‌توانیم خود را از فضای علمی و پژوهشی جدا کنیم. شاخص تحقیق و توسعه کشورهای توسعه یافته رو به افزایش است و باید به این موضوعات در همایش‌هایی از نوع همایش نوآوری در صنعت پلیمر توجه کنیم.

وی در پایان توالی برگزاری کنفرانس ها را نیز دارای اهمیت دانست و گفت: موضوعات و محورهای انتخابی هم باید نشات گرفته از نیاز بازار باشد تا تولیدکننده ما را به سمت ایجاد فضای نوآوری و نهایتا فروش آن محصول و تولید ثروت برای کشور سوق دهد.

منبع: فارس
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 29375
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *