آمریکا ناکام در تحریم پروژه گازی روسیه

3 اسفند 1399 ساعت 11:22

دولت بایدن یک کشتی روسی و شرکتی که تصور می رود به ساخت خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ کمک می کند را شناسایی کرده اما هدفهای مذکور پیش از این توسط دولت ترامپ تحریم شده اند و تحریم دوباره آنها تاثیر چندانی نخواهد داشت.


به گزارش میز نفت ، دو نماینده مجلس آمریکا اظهار کردند وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به کنگره اعلام کرد کشتی روسی فورچونا و مالک آن شرکت KVT-RUS شناسایی شده اند که آغازگر پروسه تحریمهای جدید است.

هر دو هدف در آخرین روز فعالیت دونالد ترامپ در مقام رییس جمهور آمریکا برای کمک به ساخت خط لوله گاز طبیعی و رساندن گاز روسیه به اروپا از طریق آلمان هدف تحریم قرار گرفتند.

مایکل مک کول، عضو ارشد جمهوریخواه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در بیانیه ای اعلام کرد به بیان ساده مشخص کردن هدفهای تحریم امروز کاملا ناکافی است. اجازه دادن تکمیل این خط لوله پیروزی برای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خواهد بود.

این خط لوله بیش از ۹۰ درصد تکمیل شده و شرکت گازپروم و شرکای غربی اش امیدوارند امسال تکمیل شود. کار باقیمانده دشوار بوده و در آبهای عمیق دانمارک قرار دارد.

دونالد ترامپ و باراک اوباما، دو رییس جمهور قبلی آمریکا با این پروژه که اوکراین را دور زده و گاز روسیه را مستقیما به اروپا می رساند، مخالف بودند. خط لوله نورد استریم ۲ اوکراین را از درآمد ترانزیت گاز محروم می کند.

آمریکا صادرات گاز طبیعی مایع خود را به عنوان جایگزینی برای واردات گاز روسیه از طریق خط لوله به اروپا پیشنهاد کرده است. روسیه در زمستانهای گذشته تحویل گاز به اوکراین و سایر کشورها را در جریان اختلاف بر سر قیمت فروش متوقف کرده بود.

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرده که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا این خط لوله را توافق بدی برای اروپا می داند. اما رییس جمهور دموکرات آمریکا خواهان تجدید روابط با اتحادیه اروپا در آغاز دوران ریاست جمهوری خود است و از سوی آلمان که به گاز روسیه برای قطع استفاده از انرژی هسته ای و نیروگاههای زغال سوز نیاز دارد، تحت فشار قرار گرفته است.

ساخت نورد استریم ۲ پس از این که شرکت سوییسی Allseas در پی تصویب تحریمهای آمریکا علیه نورد استریم ۲ از احداث لوله در بستر دریا دست کشید، متوقف شده بود.

مک کول و سه نماینده دیگر آمریکا از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه خواسته اند طرحهایش برای تحریمهای احتمالی را در میان بگذارد. بلینکن در نامه ای از ۱۵ کشتی دیگر نام برده که احتمالا در فعالیتهای مربوط به احداث لوله مشارکت داشته اند و تحت قانون سیاست دفاعی، قابل تحریم هستند. این کشتیها شامل آکادمیک چرسکی و اومکا هستند.

بر اساس گزارش رویترز، سناتور جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی سنا اظهار کرد: وزارت خارجه ۱۸ شرکت را شناسایی کرده است که پس از مشورت آمریکا با متحدانش، کار در این پروژه را قطع کردند.



منبع : ایسنا 


کد مطلب: 29433

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/29433/آمریکا-ناکام-تحریم-پروژه-گازی-روسیه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir