۰

ائتلاف اوپک‌پلاس تحت فشار برای افزایش تولید

در شرایطی که نیاز به عرضه بیشتر نفت وجود دارد، تاجران انتظار دارند ائتلاف اوپک پلاس در اجلاس چهارم مارس با افزایش تولید موافقت کرده و بخشی از کاهش تولیدی را که از سال گذشته اجرایی شده، متوقف کند.
اوپک‌پلاس | میز نفت
اوپک‌پلاس | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، از اتاقهای بازرگانی در ژنو گرفته تا بانکهای وال استریت، بیشتر دنیای نفت معتقد است بازارهای جهانی نیاز به بشکه‌های بیشتری دارند و سوال اینجاست که آیا ائتلاف اوپک پلاس به اندازه کافی نفت فراهم خواهد کرد.

 طبق گزارش بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی، ذخایر نفتی که طی همه‌گیری ویروس کرونا به وجود آمده بود، به سرعت رو به اتمام است. قیمت نفت به سرعت به سمت سطح قبل از بحران کرونا پیش می‌رود و تولید نفت آمریکا از توفان‌های زمستانی ضربه خورده است. صحبت از بازگشت نفت به 100 دلار در هر بشکه است.

 در شرایطی که نیاز به عرضه بیشتر نفت وجود دارد، تاجران انتظار دارند ائتلاف اوپک پلاس در اجلاس چهارم مارس با افزایش تولید موافقت کرده و بخشی از کاهش تولیدی را که از سال گذشته اجرایی شده، متوقف کند.

 ولی با توجه به ادامه تهدید کرونا برای تقاضای نفت، احتمال یک افزایش تولید چشمگیر از این گروه نمی‌رود. عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان به تولیدکنندگان  در این ائتلاف هشدار داده که باید محتاط بمانند.

 اگر افزایش تولید اوپک پلاس پاسخگوی نیازهای بازار نباشد، قیمت نفت بالاتر می‌رود و این گروه باید با پیامدهای ناخوشایند آن مواجه شود.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش صنعت نفت را از سقوط بی‌سابقه در سال گذشته به خاطر کاهش تقاضا در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا نجات دادند. این استراتژی قیمت نفت خام برنت را تا 67 دلار در هر بشکه بالا آورد و درآمد اقتصادهای آسیب‌دیده تولیدکنندگان این گروه را افزایش داد.

این ائتلاف که از 23 کشور تولید کننده نفت تشکیل شده در حال حاضر 7 میلیون بشکه در روز کاهش تولید دارد که معادل 7 درصد از عرضه جهانی نفت است و در روز پنجشنبه در مورد افزایش 500 هزار بشکه ای تولید تصمیم‌گیری می‌کند. به علاوه، عربستان اعلام خواهد کرد که آیا به کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود ادامه میدهد یا نه.

 تقاضای نفت در چین به سطح قبل از بحران کرونا باز گشته و مهار کرونا در این کشور اجازه از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی را می‌دهد. هند، یکی دیگر است از مصرف کنندگان بزرگ نفت دنیا هشدار داده که قیمت بالای نفت بهبود اقتصاد جهان را به خطر می‌اندازد. مصرف سوخت در ژاپن، چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت در دنیا، به خاطر سرمای هوا افزایش یافته است. ذخایر نفت خام آمریکا هم به سطح سال گذشته بازگشته اند. 




منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 29475
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *