۰

جایگزینی بنزین با LPG اقتصادی نیست

معاون وزیر نفت گفت: کشورهایی به دنبال ورود LPG به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند؛ اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با CNG قابل رقابت نیست.
LPG | میز نفت
LPG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید مخازن CNG اظهار داشت: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده و منتظر تصویب در هیات وزیران هستیم.

وی افزود: با این اقدام سهم CNG در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش خواهد داشت.  

صادق آبادی با بیان اینکه "گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است"، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی در ایران قابل رقابت با گاز نیست.  

وی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از 90 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.  

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده"، گفت: در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد.

وی افزود: رشد مصرف بنزین در کشور باید با CNG جایگزین شود؛ در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.  

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین در کشور، CNG است"، گفت: با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان 20 میلیون لیتر بنزین را با CNG جایگزین کرد؛ در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش 20 میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به 15 میلیارد دلار سرمایه و 5 سال زمان است که معادل 3 پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می‌شود.  

وی ادامه داد: با این کار علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، به مدت پنج سال عدم النفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل خواهد شد.  

صادق آبادی در خصوص طرح بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها گفت: هیچ مزیتی برای توزیع LPG در کشور نداریم؛ اصل LPG تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

صادق آبادی افزود: حتی در فصل سرد قیمت LPG از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب CNG به میزان 30 سنت،  سود وجود دارد.  

وی ادامه داد: از سوی دیگر در این طرح حجم زیادی LPG باید در کشور توزیع شود، اگر با خطوط لوله و تلمبه خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد؛ در حمل جاده ای نیز علاوه بر hینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، باعث ایجاد آلودگی و تصادفات جاده ای نیز می شود. بنابراین طرح جایگزینی بنزین با LPG اقتصادی و زیست محیطی نیست.  

صادق آبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند، از همین رو باید جایی سرمایه گذاری کند که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.

به گفته معاون وزیر نفت، کشورهایی به دنبال ورود LPG به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند؛ اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با CNG قابل رقابت نیست.  

وی با بیان اینکه در سال 96 مصرف CNG در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی می‌رفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یک‌چهارم از سبد سوخت خودروهای کشور CNG است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مصویه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخش‌های کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.  

صادقی آبادی خاطرنشان کرد: گاز طبیعی پاکترین ترین سوخت‌ها است و همچنین هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و در راستای کاهش تورم تاثیرگذار است.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 29481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *