۰

غارت نفت سوریه توسط آمریکا

دولت سوریه به دلیل کمبود سوخت برای چندمین بار طی یک سال گذشته، مجبور به افزایش بیش از 50 درصدی قیمت بنزین شده است. کارشناسان عامل اصلی این بحران را غارت منابع نفتی سوریه توسط آمریکا می‌دانند.
نفت سوریه | میز نفت
نفت سوریه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سوریه که اکنون وارد یازدهمین سال مبارزه با تکفیری‌های تحت حمایت آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای شده است، علاوه بر محاصره اقتصادی اکنون در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بحران شدید سوخت نیز است.

وزارت تجارت داخلی و حمایت از مصرف‌کننده سوریه در بیانیه‌ای در تاریخ 25 اسفند99 (15 مارس 2020) اعلام کرد: قیمت هر لیتر بنزین سوپر یارانه‌ای از 475 لیره به 750 لیره افزایش پیداکرده است. همچنین هر لیتر بنزین آزاد (غیر یارانه‌ای) از 1300 لیره به 2000 لیره افزایش‌یافته است.

البته این اولین بار نیست که به دلیل کمبود بنزین، دولت سوریه مجبور به افزایش قیمت بنزین باوجود شرایط سخت اقتصادی شده است.

علاوه بر این، قیمت گاز منازل افزایش‌یافته است، 10 کیلو گاز مصرفی اکنون 3850 لیر قیمت دارد ، قبل از این افزایش، قیمت 10 کیلو گاز 2700 لیر بود.

وجود بحران سوخت در سوریه در حالی است که این کشور قبل از آغاز بحران در زمره‌ی صادرکنندگان نفت قرار داشت. کشور سوریه در سال 2010 روزانه 386 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که 277 هزار بشکه در پالایشگاه‌های حمص و بانیاس، صرف تأمین نیازهای داخلی و 109 هزار بشکه نیز صادر می‌شد. با این وجود اما مردم سوریه از زمان آغاز بحران و به‌خصوص در سال‌های اخیر با کمبود شدید سوخت ازجمله بنزین روبرو هستند.

براساس این گزارش، کارشناسان معتقدند عامل اصلی این بحران، غارت منابع نفت مردم سوریه توسط آمریکاست چراکه بیشتر میدان‌های نفت و گاز سوریه در سرزمین‌های تحت کنترل "نیروهای دموکراتیک سوریه" که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، واقع ‌شده است.

همچنین آمریکا با وضع تحریم‌های اقتصادی ازجمله تحریم سزار که مانع از عرضه نفت و گاز به سوریه می‌شود، وضعیت مردم این کشور را وخیم‌تر کرده است.



منبع : فارس 
جمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 29595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *