۰

بیت‌کوین راهکاری برای مشعل سوزی

با تلاش دولتها برای محدود کردن انتشار آلایندگی کربن ناشی از مشعل سوزی، دیتاسنترهای بیت‌کوین در قبال دادن ارز دیجیتالی برای استفاده از گازی که به عنوان محصول فرعی استخراج می‌شود، راهی را برای استفاده از این انرژی به جای اتلاف آن عرضه می‌کنند.
مشعل سوزی  | میز نفت
مشعل سوزی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مشعل سوزی که در جریان تولید شیل به روش شکاف هیدرولیکی روی می‌دهد، در حال حاضر عامل یک درصد از انتشار آلایندگی کربن جهانی است. شرکت‌ها گاز را که به همراه نفت استخراج می‌شود به جای این که به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار دهند، در محل چاه می‌سوزانند زیرا برایشان سودی ندارد. مشعل سوزی باعث انتشار متان و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر می‌شود که تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست دارد.

با این حال شرکت‌های متعددی خواستار پایان بخشیدن به مشعل سوزی در یک دهه آینده بوده و به دنبال یافتن مصارف دیگری برای این انرژی هستند.

تولیدکنندگان بیت‌کوین دریافته‌اند این گاز می‌تواند منبع عالی انرژی برای دیتاسنترهای کوچک و قابل حمل این رمزارز باشد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که تولیدکنندگان ارز دیجیتالی با آن روبرو هستند، قیمت بالای برق مورد نیاز برای تولید این ارز است. اما اگر این انرژی بتواند از محصولی که استفاده دیگری ندارد، ارزان‌تر به دست آید می‌تواند راه‌کار عالی برای هر دو صنعت باشد.

در سال ۲۰۱۹ معلوم شد که انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین از انرژی مصرفی کل سوییس بیشتر است. این رقم در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و برآورد شد شبکه بیت‌کوین حدود ۸۰ تراوات در سال انرژی مصرف می‌کند.

اما نوسان قیمت بیت‌کوین و پاندمی کووید ۱۹ مانع از آن شد که شرکت‌های نفت تاکنون توافقی در این باره داشته باشند. به نظر نمی‌رسید بیت‌کوین به دلیل ماهیت متغیرش به خصوص که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ تیره به نظر می‌آمد، یک گزینه بلندمدت عملی باشد. اگرچه بعضی از شرکت‌ها برنامه بیت‌کوین در قبال گاز را به صورت آزمایشی در سال ۲۰۱۹ اجرا کردند اما این راه‌کار برای مقابله با مشعل سوزی به طور گسترده ای نادیده گرفته شد.

سرگی گراسیمویچ، مالک شرکت ماینینگ بیت‌کوین EZ Blochchain چند سال پیش با شرکت‌های نفت و گاز در این باره تماس گرفت بدون این که موفقیتی کسب کند. اما به گفته وی، شرایط بازار تغییر کرده و اکنون شرکت‌های نفت و گازی که وی در سال ۲۰۱۸ به آنها مراجعه کرده بود، با وی تماس می‌گیرند زیرا می‌بینند که بیت‌کوین پولساز است.

بیت‌کوین برای شرکت‌هایی که به دنبال مدرنیزه شدن و دیجیتالی شدن هستند به میزان فزاینده ای جذاب شده و قیمت این ارز دیجیتالی که پیش از پاندمی سقوط کرده بود، سال میلادی گذشته دو برابر شد.

شرکت EZ Blochchain اخیرا پنج مزرعه بیت‌کوین در پایگاه‌های گازی دایر کرده است که آخرین آنها در یوتا با شرکت گازی مستقل واسکو اوپریتینگ بوده است. از جمله شرکت‌هایی که از راه‌کارهای نوآورانه استفاده می‌کنند، شرکت "کروسو انرژی سیستمز" است که برنامه‌های خنثی سازی دیجیتالی مشعل سوزی کم هزینه با شرکت‌های بیت‌کوین برای فعالیت ۲۰ دیتاسنتر را معرفی کرده است.

کشورهای دیگر هم این فرصت را شناخته‌اند. به عنوان مثال شرکت‌های روسی در حال طراحی پروژه‌های مشابه هستند. غول نفتی دولتی "گازپروم نفت" روسیه در ژانویه پروژه پایلوت موفقی را اعلام کرد که از گازی که در مشعل سوزی ممکن بود هدر برود برای تولید برق به منظور استخراج رمزارز در یک پایگاه حفاری سیبری استفاده می‌کند.

شرکت ویکاس نخستین شرکت رمزارز روسی بود که چنین منبع انرژی را برای استخراج ارز دیجیتالی توسعه بخشید. این شرکت از یک کانتینر کشتیرانی برای ایجاد یک محل استخراج استفاده کرد و پتانسیل قرار گرفتن مکانهای استخراج ارز دیجیتالی در پایگاه‌های نفت و گاز در سراسر این کشور را نشان داد.

روسیه بزرگترین نرخ مشعل سوزی را در جهان دارد و پس از آن کشورهای عراق، آمریکا و ایران قرار می‌گیرند که به اتفاق عامل ۴۵ درصد از مشعل سوزی جهانی در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بوده‌اند.

سایر شرکت‌های رمزارز هم می‌توانند قراردادهای مشابهی را با شرکت‌های نفت و گاز منعقد کنند. این امر می‌تواند ارزهای دیجیتالی را در بلندمدت پایدارتر کند زیرا هزینه‌های برق در حال حاضر عمده هزینه آنها را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت‌های نفت و گاز با فشار فزاینده رگولاتورها و دولت برای محدود کردن انتشار آلایندگی کربن در یک دهه آینده روبرو هستند و بیت‌کوین در قبال گاز می‌تواند راه‌کار ساده ای را برای پایان بخشیدن به مشعل سوزی فراهم کند.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 29647
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *