۰

کویت به دنبال تصفیه خاک آلوده

دولت کویت در حال مهیا شدن برای انجام مناقصه‌ای به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیون دلار جهت تصفیه خاک آلوده به نفت ناشی از حمله عراق به این کشور است.
جنگ کویت و عراق | میز نفت
جنگ کویت و عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، روزنامه الانباء کویت روز یکشنبه به نقل از یک منبع رسمی در شرکت نفت این کشور اضافه کرد که شرکت‌های برنده در این قرارداد، محلی هستند. 

به گفته وی شرکت‌های «خالد الخرفی»  برای دو مکان (در شمال و جنوب کویت) و « ساختمانی السائر » برای یک مکان و « پیمانکاری و ساخت کارخانجات کویت » برای ۲ مکان برنده این مناقصه شده‌اند. 

این منبع با اشاره اینکه شرکت نفت کویت پرونده مناقصه بزرگترین پروژه‌های پاکسازی خاک های آلوده متاثر از حمله وحشیانه رژیم بعث عراق در زمان حکومت صدام که اخیرا در پنج بسته اصلی ارائه شده را بسته است، افزود: مناقصه این ۵ بسته در قالب دو پروژه ارایه شد. 

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها به عنوان «حفاری، حمل و نقل و تصفیه در شمال کویت» و «اکتشاف، حمل و نقل و تصفیه در جنوب کویت» تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام می گیرد، افزود:  انتظار می‌رود حدود ۱۳ میلیون متر مکعب خاک آلوده به نفت در این مناطق پاکسازی شود. 

این منبع اظهار داشت که شرکت نفت کویت توصیه‌های خود را به نهاد مرکزی مناقصات عمومی ارسال کرده است و طبق نظر شرکت نفت کویت انتظار می‌رود که نهاد مرکزی مناقصات عمومی طی روزهای آینده تصمیم خود برای واگذاری این طرح به شرکت‌های برنده را اعلام کند. 

جنگ سال ۱۳۶۹ خلیج فارس با حمله عراق به کویت و اشغال نظامی این کشور آغاز شد و به دنبال آن ۳۴ کشور جهان با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد در دی ماه سال ۱۳۶۹ به نیروهای عراقی مستقر در کویت یورش برده و ارتش عراق را مجبور به عقب نشینی کردند.

نیروهای عراقی در جریان این عقب نشینی اقدام به آتش زدن چاه های نفت کویت نمودند و بیش از ۶۰۰ حلقه چاه نفت به آتش کشیده شد.

این جنگ علاوه بر تبعات دیگری که در پی داشت، آلودگی زیست محیطی گسترده ای به دلیل آزاد شدن نفت در آب های خلیج فارس و آلودگی ایجاد شده ناشی از سوخت چاههای نفت و ورود مواد شیمیایی و ذرات ریز حاصل از آن در آب و هوا، ایجاد نمود که کشورهای همجوار نیز از عوارض ناشی از آن متاثر شدند.

به اعتقاد برخی از ناظران و کارشناسان محیط زیست آلودگی خاک کویت بر کشورهای همسایه از جمله ایران و عراق تاثیر گذاشته است و به نظر می رسد استان های مرزی کشورهای همسایه کویت به هنگام وزش باد در معرض اثرات مستقیم و غیر مستقیم این واقعه قرار می گیرند. 



منبع : ایرنا
 
 
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 29652
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *