کاهش چشمگیر خرید نفت هندی‌ها از عربستان

17 فروردين 1400 ساعت 12:20

پالایشگاههای دولتی هند در ماه مه ۳۶ درصد نفت کمتری از حد معمول از عربستان سعودی خریداری خواهند کرد که نشان دهنده تشدید تنشها با ریاض حتی پس از حمایت این کشور از افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس است.


به گزارش میز نفت ، روابط انرژی میان هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و عربستان سعودی در پی افزایش قیمتهای جهانی نفت، به تیرگی گراییده است. دهلی نو کاهش تولید سعودیها و سایر تولیدکنندگان را عامل افزایش قیمتها و آسیب دیدن روند احیای اقتصادی از پاندمی ویروس کرونا می داند.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند: پالایشگاههای دولتی هندی برای خرید ۹.۵ میلیون بشکه نفت سعودی در ماه مه سفارش داده اند در حالی که ماه پیش از آن برای خرید ۱۰.۸ میلیون بشکه برنامه ریزی کرده بودند.

پالایشگاههای ایندین اویل، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم کورپ و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور معمولا ۱۴.۸ میلیون بشکه نفت عربستان را در یک ماه خریداری می کنند.

تصمیم برای خرید کمتر نفت روز دوشنبه، دو روز پس از تماس تلفنی روز شنبه میان دارمندا پرادهان، وزیر نفت هند و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گرفته شد. محتوای مکالمات میان این دو وزیر هنوز معلوم نیست و هیچ اظهارنظری از سوی شرکتهای هندی، آرامکوی سعودی یا وزارت نفت عربستان سعودی مطرح نشده است.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، پنج شنبه گذشته با افزایش تولید به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و به همین میزان در ژوئن و افزایش ۴۵۰ هزار بشکه در روز دیگر در ژوئیه موافقت کردند. پیش از برگزاری این دیدار، دولت آمریکا در تماس با عربستان سعودی خواستار مقرون به صرفه ماندن قیمتهای انرژی شده بود. پس از تصویب افزایش تولید اوپک پلاس، شرکت آرامکوی سعودی روز یکشنبه قیمت فروش رسمی نفت در ماه مه برای منطقه آسیا را افزایش داد اما قیمت فروش این شرکت به بازارهای اروپا و آمریکا کاهش یافت.

یکی از این منابع آگاه گفت: از این که سعودیها قیمت فروش بازارهای دیگر را کاهش دادند در حالی که قیمت فروش رسمی به آسیا را افزایش دادند، متعجب شدیم.

هند از پالایشگاههای دولتی خود خواسته است به دنبال منابع واردات دیگری برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه باشند. تنشها میان هند و عربستان سعودی پس از توصیه ماه گذشته شاهزاده عبدالعزیز به دهلی نو برای استفاده از نفت ارزانی که در زمان ریزش قیمتها در سال ۲۰۲۰ خریداری کرده بود، تشدید شد. پرادهان پاسخ عبدالعزیز را غیردیپلماتیک خواند.

وزیر انرژی سعودی به منظور کاستن از این اختلاف، هفته گذشته اعلام کرد آرامکو سهمیه فروش آوریل به پالایشگاههای هندی را تغییر نداده اما حجم فروش به سایر خریداران را کاهش داده است و تصدیق کرد که محدودیت تولید، آرامکو را با برخی از شرکایش دچار مشکل کرده است. وی گفت: عربستان کاهش تولید داوطلبانه خود را به صورت مرحله به مرحله تا ژوئیه پایان خواهد بخشید.

در این بین، پالایشگاههای هندی منابع خرید نفت را متنوع کرده و گرید نفتی توپی برزیل، لیزای گویان و یوهان اسوردراپ نروژ را به رژیم نفتی خود اضافه کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، آریندام باگچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز جمعه اعلام کرد ما همواره بر این باور بوده ایم که عرضه نفت به جای مدیریت مصنوعی، باید توسط بازار مشخص شود. با وجود این که اوپک پلاس تسهیل محدودیت عرضه را اعلام کرده اما همچنان پایینتر از انتظارات هند است.



منبع : ایسنا 


کد مطلب: 29665

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/29665/کاهش-چشمگیر-خرید-نفت-هندی-ها-عربستان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir