چین از آمریکا سبقت گرفت

18 فروردين 1400 ساعت 12:51

گزارش جدیدی از بانک آمریکا نشان می دهد که چین با در اختیار گرفتن انحصار مواد معدنی کمیابی که برای تولید انرژی پاک مورد نیاز است، در فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر از ایالات متحده بسیار سبقت گرفته است.


به گزارش میز نفت ، گزارش جدیدی از بانک آمریکا نشان می دهد که چین با در اختیار گرفتن انحصار مواد معدنی کمیابی که برای تولید انرژی پاک مورد نیاز است، در فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر از ایالات متحده بسیار سبقت گرفته است.

سالهاست که ایالات متحده و چین بر سر فناوری، تجارت و بازارهای سرمایه در حال جنگ بوده اند. تنش ها بین این دو اقتصاد برتر جهان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شدت گرفت و منجر به تشدید تعرفه ها و محدودیت های تجاری شد.

اما اکنون، افشای اطلاعات جدید باعث شده تا واشنگتن دوباره سردرگم شود: چین بسیار بیشتر از ایالات متحده برای تحقیق و توسعه درباره انرژی های تجدیدپذیر هزینه کرده است.

بر اساس داده های BNEF که بانک آمریکا در گزارش اخیر خود به آن استناد کرده است، به ازای هر دلاری که ایالات متحده بین سال های 2010 تا 2020 برای تحقیق در مورد انرژی های تجدیدپذیر هزینه کرده است، چین دو دلار هزینه کرده است و به همین دلیل سرمایه گذار برتر جهان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.

بانک آمریکا می گوید در این جنگ آب و هوایی جدید، چین امیدوار است که بر زنجیره های تأمین سلطه داشته و در تعرفه های تجاری مرتبط با کربن و سیاست های متمرکز بر تولید داخلی دست بالا را داشته باشد.

هری برادمن، مدیر عامل و رئیس بخش بازارهای در حال ظهور در گروه تحقیقاتی برکلی، گفت: ما در بین کشورهای مردمسالار که در زمینه سرمایه گذاری و تجارت همکاری می کنند واقعاً خوب عمل کرده ایم، اما در زمینه تحقیق و توسعه بسیار ضعیف عمل کرده ایم و این جایی است که چین صریحاً یک رقیب بزرگ و یک تهدید بالقوه بزرگ اقتصادی و شاید ژئوپلیتیکی است.

بر اساس این گزارش، چین انحصار مواد کمیاب کره زمین را به دست آورده است و 80 درصد عناصر کمیابی را تامین می کند که ایالات متحده برای تولید صفحات خورشیدی، آسیاب بادی، باتری خودروهای برقی، تلفن های همراه، رایانه ها، سیستم های دفاع ملی، تجهیزات پزشکی و حتی فناوری های نفت و گاز استفاده می کند.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 29673

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/29673/چین-آمریکا-سبقت-گرفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir